Tidak dapat dinafikan lagi, Malaysia merupakan sebuah negara yang mengamalkan dasar ‘pintu terbuka’ buat pekerja asing bagi mencari rezeki di sini. Sehubungan dengan itu, lambakan pekerja asing telah mengubah dasar undang-undang yang telah diperkenalkan oleh kerajaan kearah dasar undang-undang pekerja yang baharu. Perkara ini telah dimaklumkan sendiri oleh Menteri Sumber Manusia, M. Kula Segaran.

Sumber foto: Astro awani

Menurut sumber dari Bernama, tindakan yang diambil oleh M. Kula Segaran sejajar menunjukkan kerajaan komited dalam hal ehwal pekerja. Ini antara usaha yang diambil oleh kerajaan dalam mempertingkatkan serta memberi perlindungan kepada pekerja asing. Terbaharu, kesemua pekerja asing kini diletakkan di bawah Skim Pampasan Pekerja Asing di bawah akta berkenaan.

Persidangan ASEAN kamis lalu. Sumber foto:Bernama.

Penggenalan skim terbaharu ini diperkenalkan bagi menggantikan Akta Pampasan Pekerja 1952. Langkah ini diambil setelah mempersetujui perbincangan yang diadakan di dalam Pertubuhan Buruh Antarabangsa. Kabinet akan meletakkan perlindungan keselamatan sosial pekerja asing di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) bermula 1 Januari 2019. Penukaran akta ini membolehkan kerajaan memberikan perlindungan kepada pekerja asing dengan lebih efisyen.

BACA JUGA :   PERKESO Melakukan Ujian Saringan COVID-19 Terhadap Pekerja Warga Asing.

Antara kelebihan skim yang diperkenalkan ialah, kerajaan dapat mengenalpasti jika pihak majikan memeberi caruman kepada pekerja, pekerja yag bekerja tanpa izin di bawah syarikat terbabit dan sebagainya. Kerajaan juga dapat bekerjasama dengan pihak imegresen dan polis jika terdapat sebarang tindakan yang dilarang. Ulas M. Kula Segaran ketika dalam persidangan penutupan mesyuarat Menteri-Menteri Pertubuhan Buruh ASEAN ke-25 semalam.

Antara kemalangan yang merahut nyawa pekerja asing. Sumber foto: Astro Awani.

Penggenalan skim terbaharu ini sedikit sebanyak dapat membantu pekerja asing yang bekerja di Malaysia mendapat perlindungan yang sewajarnya. Tidak dinafikan, bekrja jauh dari kapung halaman jelas memberi pelbagai cabaran termasuk. Ini juga termasuk dengan kemalangan yang tidak diingini semasa bekerja. Usaha yang diperkenalkan oleh Malaysia telah memberi reaksi positif dari negara ASEAN yang lain.

BACA JUGA :   Daftar Perkeso Jika Tidak Kompaun Dikenakan Kepada Pemandu Teksi.

Tiap-tiap hari buat kerja yang sama sahaja? Ingin cuba sesuatu yang baharu?Apa kata kali ini meniaga santan pula. 

Serlahkan minat usahawan anda bersama Kelas Bisnes. Sumber foto: Kelas Bisnes

Jom sertai Kelas Bisnes dan ketahui teknik yang berkesan untuk memperkenalkan perniagaan santan. Berminat tapi bagaimana ingin mula? tekan sahaja link di SINI dan kami akan terus hubungi anda.

Inilah masanya untuk menambah pendapatan anda! Bagi sebarang pertanyaan, boleh juga hubungi Tuan Syed di talian 013-209 0322.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here