Kurma hanya mendapat perhatian apabila tibanya bulan Ramadan. Selain menjadi sunnah Nabi Muhammad iaitu memakan kurma ketika berbuka puasa, kurma ni mempunyai banyak khasiat yang sangat bermanfaat untuk kesihatan.

Selami ni anda cuma tahu makan saja kurma tapi tahukah anda bahawa kurma ni juga ada beberapa jenis. Dan kurma bukan saja ditanam di tanah Arab, ada juga kurma yang ditanam di negara lain seperti di Afrika dan juga Amerika Syarikat.

Kurma hanya banyak dimakan pada bulan ramadan di Malaysia. (Sumber gambar: Organic Facts)

Kalau sebelum ni anda hanya tahu makan kurma, apa kata kali ni anda cuba untuk mengetahui beberapa jenis kurma yang ada dijual di pasaran Malaysia. Memakan kurma adlah sunnah Nabi Muhammad dan tidak terhad pada bulan Ramadan saja.

#1. Kurma Gergasi Medjoul

Kurma ini merupakan antara kurma yang mempunyai saiz yang paling besar. Disebabkan aiznya yang besar, sebiji pun dah cukup untuk mengenyangkan. Ia banyak ditanam di frika tetapi ia juga ditanam di Amerika Syarikat.

Kurma medjoul digelar raja kurma kerana bersaiz besar. (Sumber gambar: Healthy Corner Surabaya)

Disebabkan saiznya yang besar, ia sangat sesuai untuk dibuat susu kurma. Tetapi harganya boleh tahan mahal kerana ia merupakan kurma premium. Kurma ni mempunyai rasa yang agak berlemak dan sedikit lembap.

#2. Kurma Bertangkai (Deglet Nour)

Kurma ni mungkin yang paling unik kerana ia dijual sekali dengan tangkainya! Ia dijual begitu bagi mengekalkan kesegarannya. Bila kurma ini diletakkan di bawah cahaya, bijinya boleh kelihatan.

(Sumber gambar: Allibaba)

Kurma ini dijual dalam kotak kerana ia masih lagi melekat pada tangkainya. Rasa kurma ini manis dan kenyal. Harganya juga agak berpatutnya dan mudah dibawa kerana selalu dijual di dalam kotak.

#3. Kurma Ajwa

Kurma ini merupakan kurma ‘bangsawan’ kerana harganya yang agak mahal kerana ia merupakan kurma yang diamalkan oleh Nabi Muhammad. Kurma ini unik kerana ia berwarna hitam.

Kurma sunnah yang boleh mengatasi sihir. (Sumber gambar: Bateel USA)

Kurma ini juga tidak terlalu manis dan lembap. Ia popular kerana mempunyai khasiat boleh mengatasi sihir jika diamalkan dengan kerap.

BACA JUGA :   Atasi Masalah Lemah Badan Dan Kurang Bertanaga Dengan Kurma Dhuha

#4. Kurma Dhuha

Kurma dhuha pula merupakan antara kurma yang hanya boleh didapati di Malaysia sahaja! Nda jangan silap. Kurma dhuha ini tidak ditanam dan boleh dituai daripada pokok sebaliknya ia adalah campuran kurma dan beberapa herba lain.

Yang menariknya, Kurma Dhuha sebenarnya boleh diambil oleh setiap lapisan umur. Ianya sesuai untuk kanak-kanak seawal  usia 5 tahun, golongan remaja, lelaki & perempuan dewasa dan juga warga emas. Bukan itu sahaja, malah wanita hamil juga sangat digalakkan untuk mengambik produk ini.

  • Kanak-kanak – Masalah kecacingan, Resdung
  • Pasangan berkahwin – Meningkatkan tenaga batin, merapatkan hubungan
  • Warga emas – Melegakan masalah saraf dan sendi, melancarkan perjalanan darah
  • Wanita hamil – Masalah angin, migraine, simpul biawak dan lain-lain lagi

KHASIAT-KHASIAT LAIN YANG SUDAH TERBUKTI KEBERKESANANNYA

Ada sesetengah di antara kita yang mempunyai masalah berkaitan perkara-perkara batin. Namun, ramai yang hanya mendiamkan diri kerana malu untuk berkongsi masalah dalam mencari penyelesaian bagi kesulitan yang dihadapi.

Justeru, anda tidak perlu risau lagi kerana Kurma Dhuha ini berfungsi sebagai penawar kepada segala masalah batin yang dialami, baik suami mahu pun isteri :

  • Payudara jadi besar dan tegang
  • Air susu yang banyak
  • Menaikkan punggung
  • Merawat kentut vagina
  • Merawat lenguh-lenguh badan, sakit tengkuk, bahu, belakang, pinggang & lutut
  • Merawat sakit tumit, kebas kaki & tangan
  • Tersalah urat atau seliuh
  • Badan tak mudah letih, sentiasa cergas bertenaga
  • Menenangkan emosi, melegakan stress (menstabilkan hormon badan)
  • Membuang racun dalam badan
  • Menyuburkan rambut, menguatkan tulang & gigi
  • Elakkan perut buncit, melawaskan pembuangan
  • Turunkan kolestrol dengan cepat
  • Buang angin berlebihan dalam badan
  • Merawat gastrik
  • Merawat masalah kewanitaan (keputihan, haid tak teratur, sindrom menopouse)
  • Menurunkan berat badan
BACA JUGA :   Understanding Speech Delay in Children

TESTIMONI  DARI PENGGUNA-PENGGUNA :

Manfaat dan keberkesanan Kurma Dhuha memang tidak perlu diragui lagi. Insya Allah, sesiapa sahaja yang menggunakan produk ini pasti akan beroleh khasiat kesihatan yang lebih baik kepada tubuh badan. Jadi mari kita dengar pendapat pengguna produk ini :

WhatsApp Video 2018-10-03 at 13.40.56

 

Kurma Dhuha Jamu Versatil!

Wau! 1 produk tapi boleh digunakan untu merawat pelbagai masalah kesihatan tubuh badan anda! Mereka yang menggunakan produk ini sudah pun berpuas hati dengan kesan yang mereka alami selepas mengamalkan Kurma Dhuha ini.

Berapa Harga Kurma Dhuha ni?

Untuk pelbagai manfaat dan kelebihan yang dibawakan oleh produk ini, ia dijual dengan harga RM100 sahaja. Jangan pandang pada harga tapi pandang pada khasiat dan manfaat yang akan diperolehi selepas mengamalkannya.

Untuk kesihatan tubuh badan anda sendiri, tak salah sekiranya anda membuat sedikit pelaburan dengan membelli produk seperti Kurma Dhuha ini.

Macam Mana Nak Dapatkan Produk Ni?

Oh ya, kesemua produk Jamu Ratu Malaya hanya dijual oleh stokis yang berdaftar sahaja dan tidak dijual oleh mana-mana toko jamu. Sekiranya ada kedai jamu yang menjual, pastikan ia adalah penjual berdaftar dengan pihak Jamu Ratu Malaya.

Jadi, macam mana untuk mendapatkan produk ini? Mudah saja sebenarnya. Anda tidak perlu untuk keluar rumah pun untuk mendapat produk ini.

Di sini kami lampirkan informasi yang boleh dijadikan panduan untuk sebarang tempahan ataupun urusan pembelian. Anda boleh menghubungi pihak JRM melalui pautan di bawah:

Facebook : Stokis JRM Johor

Instagram : @jamuratumalaya_johor

WhatsApp :

 https://www.wasap.my/60132002695

https://www.wasap.my/60132882695

UNTUK PEMBAYARAN:

Maybank

MADANI HUB SDN BHD

Nombor akaun: 551249520869 

Email: saurahjrm@gmail.com

Kurma Dhuha juga boleh didapati secara terus di;

STOKIS JAMU RATU MALAYA JOHOR
NO 8 JLN RAMBAI 11

TMN KOTA MASAI
PASIR GUDANG 
JOHOR

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here