PRU 14 akan diadakan semula? Tukar atau Kekal .

0
685

PRU 14 bakal diadakan semula? Jika benar PRU 14 akan diadakan semula adakah rakyat sudah bersedia untuk menukar atau kekalkan kerajaan sedia ada.

 

Satu tribunal telah diwujudkan apabila representasi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Yang di-Pertuan Agong. Enam ahli SPR itu harus disiasat dan sekiranya didapati bersalah mereka boleh dipecat.


Vaio1a6v o

Menurut Perkara 114(3) dan 125(3) Perlembagaan Persekutuan atas syor tribunal itu. Peguam Negara iaitu Tommy Thomas telah mewujudkan sebuah tribunal yang dianggotai hakim-hakim Mahkamah Persekutuan.


Mereka terdiri daripada Steve Shim Lip Kiong sebagai Pengerusi Tribunal serta Zaleha Zahari, Suriyadi Halim, Jeffrey Tan dan Dr. Prasad.


Rpvjgb6i o

Anggota bekas SPR yang didakwa adalah Othman Mahmood, Mohd Yusop, Abdul Aziz, Sulaiman Narawi, K Bala Singam dan Leo Chong Cheong. 17 Oktober tahun lalu, kerajaan memulakan porses menubuhkan tribunal. Kesemua yang tertuduh telah mengumunkan perletakan jawatan pada 27 November.

BACA JUGA :   Tun M Berundur Jika Tidak Sehaluan Dengan Anwar

 

Jika tribunal mendapati ahli-ahli SPR terbabit bersalah maka mereka kenam-enam akan dipecat. Malah menyebabkan keputusan PRU 14 boleh dibatalkan. Tuduhan itu dibuat melibatkan segala kegiatan mereka semasa PRU 14 itu.

 B44fptge o

Anda sudah bersedia untuk mengundi lagi? Hal ini memandangkan salah laku ahli SPR akan mempengaruhi segala keputusan PRU lepas. Jika ahli terbukti mereka bersalah, keputusan PRU14 tercemar dan akan diisytiharkan batal.

 

Penguam bela bagi keenam-enam anggota SPR yang didakwa iaitu Azam Azih memuat naik gambar dan statusnya di Facebook. Status itu telah menjadi persoalan dan tanya kepada seluruh rakyat.

Xzdbqg13 o Sebaik sahaja tribunal itu berjaya membuktikan bahawa keenam-enam ahli SPR itu bersalah. Segala keputusan akan bergantung kepada semua ahli parti yang bertanding pada PRU 14 itu.

BACA JUGA :   Menteri Pelajaran Gesa Naib Canselor Yang Pro-BN Supaya Letak Jawatan

Jika benar PRU 14 akan diadakan sekali lagi mampu atau tidak Kerajaan Pakatan Harapan mempertahankan kemenangan yang lalu.

R31qktdd oParti yang bertanding boleh mengemukakan saman membatalkan seluruh keputusan PRU 14. Pada masa yang sama pihak Mahkamah tiada pilihan kecuali membatalkan PRU14 itu melainkan ada campur tangan dalam badan kehakiman.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here