Jordan merupakan sebuah negara yang kaya dengan sejarah. Banyak kerajaan yang bersilih-ganti memerintah tanah ini. Antaranya ialah zaman Mesopotamia, Babylon, Parsi, dan di bahagian Tenggara Jordan pernah diduduki oleh kaum Thamud (Petra). Pada tahun 106M, tanah ini berada di bawah jajahan Rom dan pada 633-636M bangsa Arab menguasai pemerintahan.

Nak tahu apa yang menarik di Jordan? Mari lihat senarai 4 tempat menarik untuk dilawati apabila anda berkunjung ke sini!

 

PETRA

Petra adalah bandar purba yang menarik dan telah dipilih sebagai salah satu Tujuh Keajaiban Dunia Baru. Gambar-gambar dari Petra menangkap kedua-dua keindahan dan misteri bandar kuno ini diukir menjadi tebing merah. Petra juga dipilih oleh BBC sebagai satu daripada “40 tempat yang anda mesti lihat sebelum mati”.

 

LAUT MATI

Merupakan tasik air masin yang terletak di sempadan Jordan dan Tebing Barat. Pantainya berada di kedudukan serendah 418 m di bawah aras laut yang merupakan kedudukan terendah di atas daratan dunia dan juga tasik masin yang terdalam dengan kedalaman 330 m. Airnya mempunyai kemasinan kedua tertinggi di dunia. Oleh sebab itu tiada satu pun hidupan yang boleh hidup di dalamnya dan kapal tidak boleh berlayar di atas permukaannya.

BACA JUGA :   Sertai Kursus Bahasa Arab Sekarang!

Ingatkah anda pada kisah Kaum Lut yang dilaknat Allah atas perbuatan mereka yang diluar tabii? Ya, dipercayai di sini lah tempat di mana kisah yang diceritakan di dalam Alg-Quran itu berlaku !

 

GUNUNG NEBO

Gunung Nebo adalah rabung tinggi di Yordania, kira-kira 710 meter di atas paras laut, disebut dalam Alkitab Ibrani sebagai tempat di mana Musa diberi pandangan Tanah Perjanjian. Dipercayai bahawa Nabi Musa as dikebumikan di sini dan sebuah gereja telah dibina di sini untuk penganut agama Kristian menunaikan “pilmilgrage” mereka.

 

SIQ

Siq adalah pintu masuk utama ke kota Nabatean kuno Petra di selatan Jordan. Juga dikenali sebagai Siqit, pintu masuk utama di Petra adalah angin jurang yang sempit dan sempit kira-kira 1.2 kilometer dan berakhir di kehancuran Petra yang paling rumit, Al Khazneh.

BACA JUGA :   Kelebihan Kursus Bahasa Arab di Luar Negara

 

Bagi pelajar yang berminat dengan negara Jordan ini anda boleh sambung belajar di sini. DAULAH EDUCONSULT boleh membantu anda untuk merealisasikan impian anda.

 

BERMINAT?

 

JIka anda berminat dan ingin realisasikan cita-cita anda untuk melanjutkan pengajian ke luar negara, anda boleh mengisi borang di Google Form.

 

Bagi anda yang berminat dan ingin ketahui lebih lanjut boleh menghubungi Daulah Educonsult. Anda juga boleh menghubungi pihak Daulah Educonsult secara langsung di sini.

Atau

Untuk informasi lebih lanjut mengenai jurusan-jurusan dan universiti di Jordan yang ditawarkan anda boleh hubungi di talian khidmat pelanggan di nombor 018-9624322 atau melalui emel daulahmedic@gmail.com

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here