Veterinar kerjaya yang ….. ?

0
2119

Berkecimpung dalam dunia kedoktoran haiwan atau veterinar ternyata profesion yang cukup unik dan mencabar. Tidak seperti manusia, pengendalian haiwan lebih sukar kerana tiada siapa tahu masalah kesihatan yang dialami makhluk terbabit melainkan selepas dikenal pasti oleh veterinar.

Perubatan veterinar ialah cabang sains yang membincangkan pencegahan, diagnosis dan perawatan penyakit, gangguan dan kecederaan pada haiwan.

Mereka juga bertanggungjawab memberi nasihat kepada pemilik haiwan peliharaan mengenai cara pemakanan dan penjagaan yang betul.

Bagi individu yang memilih kerjaya sebagai doktor veterinar, mereka bukan sahaja bertanggungjawab merawat haiwan kesayangan seperti kucing, anjing atau burung tetapi turut menjalankan pelbagai lagi prosedur perubatan lain yang sama pentingnya dengan sumbangan doktor yang merawat manusia.

Antara cabaran yang dihadapi oleh doktor veterinar ialah memberi dan meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai penyakit bawaan haiwan seperti kencing tikus dan wabak rabies atau anjing gila supaya ia tidak menular sekali gus mendatangkan mudarat kepada komuniti setempat.

BACA JUGA :   5 Universiti di Bangladesh yang Ditawarkan Oleh Daulah Educonsult

 

Antara cabaranya ialah pemeriksaan rapi

Bagi haiwan kesayangan seperti anjing dan kucing, kita sudah biasa berdepan dengan penyakit yang mereka alami malah banyak kajian dibuat membabitkan haiwan ini tetapi bagi haiwan eksotik atau akuatik, tidak banyak kes dikendalikan menyebabkan doktor perlu membuat pemeriksaan dengan lebih teliti serta mendapatkan maklumat jelas daripada penjaga.

Ada penjaga yang tahu segalanya mengenai haiwan peliharaan atau ternakan mereka tetapi tidak kurang juga yang hanya tahu memberi makan tanpa mengambil kira aspek lain menyebabkan proses mendapatkan maklumat itu agak sukar.

Bagi pelajar yang berminat dengan bidang veterinar,DAULAH EDUCONSULT boleh membantu anda untuk merealisasikan impian anda menyambung pelajaran di bidang veterinar dan belajar di luar negara.

BACA JUGA :   Universiti Yang Ditawarkan Oleh Daulah Educonsult Sekitar Indonesia Sesi 2022

Menarik bukan ?

Untuk informasi lebih lanjut mengenai jurusan-jurusan yang ditawarkan oleh Daulah Educonsult, anda boleh hubungi Konsultan Pendidikan Daulah

.

Bagi anda yang ingin ketahui lebih lanjut boleh hubungi Konsultan Pendidikan Daulah

.

? Website : http://daulahmedic.com

? Email : daulahmedic@gmail.com

.

☎ No. Telefon :

http://wa.me/0166742871 (cik Juliza)

http://wa.me/0132853903 (cik Nabila)

http://wa.me/0173431550 (cik Nayli)

.

? Alamat pejabat :

No 1-19, Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100 Kuala Lumpur

.

Jadi apa tunggu lagi, jangan sia-siakan peluang ini dan gapailah cita-cita anda untuk menimba ilmu di universiti terkemuka !

.

“Konsultasi Percuma”

“ Ayuh! Realisasikan Impian anda bersama kami”

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here