Pengajian Bahasa Arab di Maahad Buuth Al-Azhar Tanpa SPM dan STAM.

0
1932

Siapa sahaja yang tidak teringin untuk mempelajari bahasa arab di bumi ambiya? Pasti semua teringin belajar bahasa yang indah ini.

Mungkin anda rasa tidak layak belajar kerana semasa di sekolah tidak pernah ada asas bahasa arab. Tetapi anda begitu berminat untuk belajar dan mendalami ilmu dalam bidang pengajian islam. Madrasah Daulah dapat membantu anda walaupun tiada sijil PT3 dan SPM.

Terdapat beberapa kelebihan bagi para pelajar yang menuntut ilmu di Maahad Buuth Al-Azhar, Mesir, diantaranya adalah.

#1. Pengajian yang meliputi ilmu syarak dan ilmu moden.

Okw3fcpt o

Di Madrasah Daulah pelajar akan mempelajari Tahsinul Quran, Tahfizul Quran, Talaqqi Dalaman, Talaqqi Kitab bersama Syeikh, Pengajian Umum, Pengajian Bahasa Arab dan Program Study Tour sementara menunggu nama pelajar naik (dalam tempoh 1-2 tahun) untuk ujian kemasukkan ke Mahaad Buuth.

BACA JUGA :   Sambung Belajar Dalam Bidang Kejuruteraan Di Luar Negara Bersama Daulah Educonsult.

Ujian tersebut akan menentukan pelajar Ke Mahaad Buuth (Sekolah Menengah) atau Dirosah Khossoh (Pra-Menengah).

#2. Pergaulan bersama-sama pelajar luar negara

Wvxp1wdv o

Pelajar dari segenap pelusuk dunia. Justeru akan membantu para pelajar mematangkan diri dan mempertajamkan perbualan di dalam Bahasa Arab, serta dalam masa yang sama dapat bertukar-tukar pengalaman.

Apa itu Madrasah Daulah?

Mqa09mri o

Madrasah Daulah adalah sebuah program yang mengurus dan membimbing pelajar-pelajar bagi menuntut ilmu di Maahad Buuth Al-Azhar (Sekolah Menengah Islam Antarabangsa Al-Azhar, Mesir) sebelun ke Universiti Al-Azhar, Mesir dalam aliran Pengajian Islam.

Cnhlhdgc o

Bidang pengajiannya dalam Syariah, Usuluddin dan Bahasa Arab. Program-program yang dirangkakan di dalam Madrasah Daulah amat bagus dalam membina keperibadian dan karakter yang berkualiti serta kemantapan ilmu yang akan dapat.

BACA JUGA :   Manfaat Bilik Tidur Yang Bersih

#3. Dapat memanfaatkan kelebihan berada di para ‘ulama’ dan ‘awliya’.

Ywdtbyo9 o

Membolehkan para pelajar untuk menghadiri kelas-kelas talaqqi di luar maahad, seperti di Masjid Al-Azhar dan Mudhayafah (pusat-pusat talaqqi) di sekitarnya. Memang berbaloilah kan dapat belajar banyak perkara dengan orang-orang yang pakar.

Berminat?

0npm2rfv o

Jika anda berminat dan ingin merealisasikan cita-cita anda untuk belajar bahasa Arab di Madrasah Daulah, anda boleh mengisi borang di Google Form.

Bagi anda yang berminat dan ingin ketahui dengan lebih lanjut boleh menghubungi pihak Madrasah Daulah. Anda juga boleh menghubungi pihak Madrasah Daulah secara langsung di sini  (018-9624322).

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here