Projek Empangan memusnahkan habitat Orang Utan

0
893

Jakarta, 6 Mac 2019 – Empangan bernilai 22 trilion rupiah akan dibina di hutan Batang Toru, Sumatera Utara. Wilayah ini adalah rumah kepada orangutan Tapanuli, yang hanya dikenali sebagai spesies baru pada tahun 2017. Hanya 800 daripadanya tinggal di alam liar dan mereka semua hidup dalam ekosistem ini.

Seorang saintis, yang bertindak sebagai saksi pakar dalam kes itu, memberitahu BBC bahawa langkah itu akan “meletakkan orangutan di jalan tegas untuk memusnahkan”. ‘Kawasan terburuk hutan’ Empangan hidro bernilai bilion dolar, yang dijadualkan siap pada tahun 2022, akan dibina di tengah-tengah hutan hujan Batang Toru, yang juga merupakan rumah kepada tangkai tangkas dan harimau Sumatera.

BACA JUGA :   Spesis Orang Utan Borneo Semakin Terancam Dan Bakal Pupus ?

Ia dijangka membekalkan tenaga elektrik ke wilayah Sumatera Utara dan akan dikendalikan oleh firma Indonesia PT North Sumatra Hydro Energy. Syarikat itu berkata empangan 510-megawatt akan menyediakan bekalan elektrik bersih ke rantau ini. Menurut akhbar Jakarta Post, empangan itu akan dibina oleh firma milik negara China Sinohydro. Bank of China adalah salah satu daripada beberapa bank antarabangsa membiayai projek itu.

Kumpulan alam sekitar Forum Alam Sekitar Indonesia (Walhi) pada awal tahun ini mengajukan gugatan terhadap pentadbiran Sumatera Utara, yang mencabar keputusannya untuk menyalakan proyek itu. Tetapi Mahkamah Pentadbiran Negeri Medan di Sumatera Utara kini telah menolak tuntutan itu, membersihkan jalan untuk empangan itu dibina. “Hakim menolak setiap gugatan gugatan plaintif,” kata hakim presiden, Jimmy C Pardede, menurut Jakarta Post. Para hakim berkata satu cadangan yang memperinci kesan persekitaran projek itu adalah sejajar dengan peraturan yang ada. Walhi mengatakan ia akan merayu terhadap keputusan itu.

BACA JUGA :   AJ "PYRO" LIAS MANSOR MUNCUL DI JAKARTA

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here