Penggunaan straw plastik telah dikurangkan di seluruh dunia kerana kesannya yang berbahaya terhadap kehidupan marin. Sebenarnya, sesetengah restoran telah melampaui penggunaan straw plastik dalam usaha memelihara alam sekitar. Oleh itu, orang dan kedai makan menggunakan alternatif straw lain – seperti straw logam dan kertas – sebagai pengganti straw plastik. Menarik!

 

Baru-baru ini, Mothership berkongsi bahawa seorang inovator muda Vietnam telah mengembangkan satu lagi jenis straw yang mesra alam. Tran Minh Tien menghasilkan straw yang mudah terbakar dari rumput tertentu yang diperolehnya dari medan Mekong Delta.

Lepironia articulata tumbuh liar di tanah lembap Vietnam. Mereka biasanya panjang dan mempunyai batang berongga seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah:

BACA JUGA :   Gara-Gara Tidur Di Sebelah Telefon Yang Sedang Dicaj, Gadis Ini Mati Terkena Renjatan Elektrik

 

Sebelum mereka berubah menjadi straw, mereka dibasuh dengan teliti dan kemudian dipotong menjadi tiub 20cm. Selepas itu, bahagian dalam “tiang berongga rumput” dibersihkan menggunakan batang logam. Berikutan itu, straw rumput dibasuh lagi, kemudian dibungkus ke dalam berkas menggunakan daun pisang.

Straw rumput ini diproses oleh Ong Hut Co yang merupakan syarikat Tran dan mereka datang dalam dua versi – segar dan kering. Perbezaan antara kedua-dua jenis straw adalah ketahanan mereka.

 

Segar yang dipotong, straw yang tidak digunakan boleh bertahan sehingga dua minggu jika ia disimpan di dalam peti sejuk; jika disimpan dalam suhu bilik, mereka boleh bertahan selama seminggu. Sebaliknya, straw kering boleh disimpan di dalam peti sejuk dan ia akan bertahan sehingga enam bulan.

BACA JUGA :   Inovasi Santan Sawit Menggantikan Santan Kelapa Diterima Umum

 

Walaupun kedua-dua jenis straw ini digunakan untuk kegunaan hanya sekali di restoran-restoran, Tran menggalakkan orang yang membelinya untuk kegunaan peribadi untuk menggunakan semula straw tersebut.

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here