Indonesia mempunyai banyak suku dimana masing-masing suku mempunyai kebudayaannya tersendiri. Oleh itu, banyak festival yang terdapat pada setiap suku kaum dan sesetengah masyarakat menganggapnya sebagai perayaan tradisional. Jom kita lihat antara Festival yang ada di Indonesia.

  1. Festival Erau Kertanegara

Festival Erau Kertanegara adalah perayaan tradisional yang diadakan setiap tahun selama satu minggu di Tenggarong, Kabupaten Kutai Kertanegara dan Kalimantan Timur. Erau berasal dari bahasa Kutai, iaitu Eroh yang bermaksud suasana yang penuh sesak, berangin, bising dan gembira. Festival ini di Indonesia adalah simbol perayaan para penduduk asli Kutai untuk memelihara budaya mulia yang telah lama wujud. Terdapat pelbagai pertunjukan dan pertandingan yang diadakan seperti pertandingan memasak, pertandingan menembak, untuk persembahan seni.

2. Festival Lembah Baliem, Papua

Lembah Baliem adalah lembah di pergunungan Jayawijaya. Pesta ini asalnya merupakan perang antara Dani, Lani dan suku Yani sebagai kesuburan dan kemakmuran. Festival ini menunjukkan budaya dan seni masyarakat Central Highlands, Papua. Tarikan perang kesukuan juga merupakan bahagian paling penting dan sangat dinanti-nantikan. Festival Lembah Baliem diadakan pada bulan Ogos dan berlansung selama tiga hari.

BACA JUGA :   Medical University Of Warsaw Merupakan Universiti Yang Paling Berprestij

3. Festival Budaya Dieng

Festival Kebudayaan Dieng merupakan acara terbesar yang akan diadakan setiap tahun di Kawasan Dieng. Acara ini dimulakan oleh kumpulan Kesedaran Pelancong dengan melibatkan elemen masyarakat dan organisasi dan perkhidmatan berkaitan Pelancongan di Dieng. Pesta ini dimeriahkan lagi dengan program lain seperti Prestasi kesenian kebudayaan, pertunjukan Wayang Kulit, Pertunjukan Filem dan sebagainya.

4. Festival Karapan Sapi

Karapan Sapi adalah pesta perlumbaan tradisional di pulau Madura, Indonesia. Pesta ini disambut setiap tahun disekitar bulan Julai hingga Oktober. Lembu yang akan bertanding akan dipenuhi dengan kayu-kayu dan berlumba selama 130 meter. Lembu yang mengambil bahagian dalam acara itu dihiasi dengan hiasan emas dan acara itu akan disertai dengan Gamelan, makanan dan pertunjukan mengenai hasil perlumbaan.

BACA JUGA :   Belajar Dalam Bidang Perubatan Di Kursk State Medical University

Adakah anda teringin untuk melanjutkan pelajaran ke Indonesia? Cara mudah untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, Daulah Educonsult ada jalan penyelesaiannya.

Apa itu Daulah Educonsult? Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara.

Kalau nak tahu, Daulah Educonsult sudah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.

Tak mustahil impian dan cita-cita anda yang ingin menyambung pengajian di luar negara akan tercapai. Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara. Bukan calang-calang.

Jika anda berminat dan ingin merialisasikan cita cita anda untuk melajutkan pengajian di luar negara, anda boleh mengisi borang di Google Form:

Hubungi konsultan Daulah Educonsult di 018-9624322 (customer service), 03-9285 1322 (Pejabat) atau melalui emel daulahmedic@gmail.com atau layari https://daulahmedic.com/   untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here