Ramai yang tertanya-tanya , apa sebenarnya peranan Pegawai  Farmasi di Hospital? Apakah perbezaan di antara Pegawai  Farmasi di hospital dan di kedai-kedai farmasi yang lain?

Maka dengan ini, untuk memperjelaskan kekeliruan, saya akan kongsikan perbezaan dalam beberapa aspek antara kerjaya sebagai seorang doktor dan ahli farmasi .

 

  1. Kerjaya menjadi seorang doktor dan Pegawai Farmasi .

Kerjaya seorang doktor ini biasanya bertanggungjawab membuat diagnosis dan merawat pesakit yang mengalami sesuatu penyakit atau kecerderaan. Kebanyakan doktor Malaysia akan berkerja di klinik atau di hospital milik kerajaan ataupun swasta.

Bagi Pegawai Farmasi pula kebiasaannya di pertanggungjawabkan untuk menyediakan ubat-ubatan berdasarkan preskripsi daripada doktor.

Bukan itu sahaja, ahli farmasi juga harus peka terhadap sejarah pesakit. Ini sangat penting kerana dalam soal perubatan dos dan preskripsi yang diberikan tidak boleh salah.

  1. Tempoh Pembelajaran Bidang Farmasi dan Perubatan

Kebiasaannya, tempoh pembelajaran bagi seorang graduan farmasi mengambil masa lebih kurang 4 tahun berbanding bidang perubatan, mengambil tempoh lebih lama iaitu 5 hingga 7 tahun.

BACA JUGA :   Belajar Ke Mesir Tanpa Sijil Dengan Madrasah Daulah

  1. Waktu Bekerja dan Waktu Cuti

Walaupun bebanan kerja dan waktu kerja bagi setiap hospital adalah berbeza, namun secara relatifnya, bebanan tugas sebagai doktor jauh lebih berat berbanding Pegawai  Farmasi . Tanggungjawab yang besar juga akan menyebabkan seorang doktor sukar untuk mendapat cuti dalam tempoh yang panjang.

  1. Adakah Pegawai Farmasi dan Doktor mempunyai gelaran yang sama?

Doktor akan mendapat gelaran “Dr”. Gelaran yang diiktiraf di seluruh dunia. Bagi Pegawai Farmasi pula, tiada gelaran yang akan diperolehi. Biasanya Pegawai Farmasi akan dipanggil Encik, Cik, Tuan atau Puan dan diikuti nama mereka.

Sebenarnya banyak lagi aspek yang boleh dibicarakan berkenaan dengan skop kerja  doktor dan Pegawai  Farmasi. Kerjaya sebagai doktor adalah satu kerjaya yang mulia kerana dengan ilmu yang ada, seorang doktor boleh menyelamatkan nyawa dan menyembuhkan penyakit yang dialami oleh pesakit. Posisi seorang pegawai farmasi lebih kepada peranan kedua di hospital berbanding doktor iaitu memastikan ubat-ubatan yang diberi kepada pesakit adalah bertepatan.

BACA JUGA :   Privolzhsky Research Medical Universiti Merupakan Institut Perubatan Berprestij di Rusia.

Adakah anda berminat untuk menyambung pengajian ke luar negara dalam bidang Perubatan atau bidang Farmasi?

Cara mudah untuk sambung belajar ke luar negara, Daulah Educonsult ada jawapanya .

Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara .

Daulah Educonsult telah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.Tak mustahil impian dan cita cita anda yang ingin menyambung pengajian ke luar negara akan tercapai . Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara . Bukan calang-calang .

Berminat ?

Jika anda berminat dan ingin merealisasikan cita cita anda untuk melajutkan pengajian ke luar negara, anda boleh mengisi borang di bawah:

atau hubungi konsultan Daulah Educonsult di 018-9624322 (customer service), 03-9285 1322 (Pejabat) atau melalui emel daulahmedic@gmail.com

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here