Ramai pelajar yang mengimpikan untuk menjadi pelajar yang cemerlang di sekolah atau universiti kan? Jom kita lihat tips untuk menjadi pelajar cemerlang.

1. Fokus ketika belajar

Rata-rata pelajar tidak tahu bahawa nak jadi pelajar cemerlang perlu fokus ketika guru atau pensyarah sedang mengajar. Tanpa kita sedar, banyak point-point berguna yang akan diberikan ketika beliau sedang mengajar. Anda juga boleh mencatat nota-nota ringkas untuk dijadikan rujukan. Tidak fokus ketika belajar boleh menjadi punca kegagalan untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang.

2. Banyakkan bertanya

Jika anda tidak mengetahui sesuatu soalan yang sukar, anda perlulah segera bertanya kepada guru. Seeloknya anda harus segera berjumpa guru selepas kelas atau di waktu lapang agar tidak lupa. Banyakkan bertanya soalan-soalan yang anda tidak faham dan tidak jelas.  Jangan sesekali berdiam diri dan buat tidak endah kerana berkemungkinan soalan seperti itu akan keluar apabila tibanya peperiksaan.

BACA JUGA :   Sambung Pengajian Bidang Perubatan Di Universitas Sumatera Utara Sesi September 2021.

3. Bijak menggunakan masa

Setiap pelajar perlulah bijak menguruskan masa seharian mereka jika hendak menjadi pelajar yang cemerlang. Contohnya, pelajar perlu menyediakan jadual belajar harian untuk menghadkan penggunaan media sosial, masa untuk belajar, bersukan dan sebagainya. Jadual ini membolehkan anda tidak menghabiskan masa anda dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah yang boleh merugikan diri sendiri.

4. Mempunyai matlamat dan sasaran

Setiap pelajar harus mempunyai matlamat dan sasaran tersendiri untuk berjaya. Matlamat itu mestilah jelas seperti kenapa anda perlu belajar dan berapa “A” yang anda mahukan. Sebagai contoh, anda bercita-cita untuk menyambung pelajaran ke luar negara dalam bidang yang diminati. Justeru, anda mestilah mempunyai matlamat agar cita-cita anda akan tercapai.

Adakah anda teringin untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara? Cara mudah untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, Daulah Educonsult ada jalan penyelesaiannya.

BACA JUGA :   Batam Pusat Pelancongan dan Perniagaan

Apa itu Daulah Educonsult? Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara.

Kalau nak tahu, Daulah Educonsult sudah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.

Tak mustahil impian dan cita-cita anda yang ingin menyambung pengajian di luar negara akan tercapai. Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara. Bukan calang-calang.

Jika anda berminat dan ingin merialisasikan cita cita anda untuk melajutkan pengajian di luar negara, anda boleh mengisi borang di Google Form:

Hubungi konsultan Daulah Educonsult di 018-9624322 (customer service), 018-2429322 ( customer service 2), 03-9285 1322 (Pejabat) atau melalui emel daulahmedic@gmail.com atau layari https://daulahmedic.com/   untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here