Awas! Elakkan Tekanan Ketika Berkerja

0
1158

Jika anda tidak tahu bagaimana untuk mencegah stres ketika sedang bekerja, maka mentaliti kami anda akan dipengaruhi oleh beban yang tidak berkesudahan. Tekanan dari kerja adalah sukar untuk dielakkan, tetapi anda boleh menghalangnya dengan cara berikut:

1)Tentukan jam kerja setiap hari

Seperti yang kita tahu, jam kerja sangat fleksibel. Bagaimanapun, jika anda menyalahgunakannya, anda akan berasa tekanan dengan cepat kerana kehilangan jelas antara waktu bekerja dan rehat.

Had jam kerja tidak melebihi 40 jam seminggu, atau bersamaan dengan 8 jam sehari. Beri setiap 4 jam istirahat untuk makan tengah hari, berehat, atau bercakap dengan orang lain di luar kerja. Jangan lupa berehat mata anda selama 5 minit setiap setengah jam.

2) Hadkan diri anda untuk mengelakkan kerja berlebihan

Cara yang paling penting untuk mencegah tekanan dari melakukan  kerja adalah dengan hadkan kepada diri sendiri.

BACA JUGA :   Peluang sambung belajar dalam Bidang Pengajian Islam di Indonesia!

maksudnya elakkan kebiasaan menyemak mesej dan membalas e-mel pada waktu bekerja, kecuali perkara yang sangat penting. Ambil masa rehat untuk memulihkan badan yang letih selepas kerja sepanjang hati.

3) Cari hobi luar dan persekitaran kerja

Satu lagi cara untuk mencegah stres dari melakukan kerja ialah mencari hobi untuk menyegarkan minda anda.

Cuba hobi yang akan memisahkan minda dari kerja dan kehidupan seharian. Anda boleh melalui hobi yang melibatkan aktiviti luar, seperti latihan, perjalanan, fotografi dan lain- lain.

4) Bersosial dengan orang lain

Kerja bebas boleh menyebabkan rasa terpencil kerana jarang bersosial dengan orang lain menyebabkan stres sehingga produktiviti kerja menurun. Anda boleh menghalang tekanan daripada bekerja dengan aktiviti bersosial.

Selagi ia dapat bersaing dengan waktu kerja dengan berkesan tanpa berehat, keadaan kerja tidak boleh menjadi halangan untuk berinteraksi dengan orang lain.

BACA JUGA :   Belajar Sambil Melancong boleh ke?! Apa yang kita akan dapat? Jom baca info dibawah sekarang

Apa itu Daulah Educonsult? Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara iaitu

Kalau nak tahu, Daulah Educonsult sudah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.

Tak mustahil impian dan cita-cita anda yang ingin menyambung pengajian di luar negara akan tercapai. Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara. Bukan calang-calang.

Jika anda berminat dan ingin merealisasikan cita cita anda untuk melanjutkan pengajian di luar negara, anda boleh  hubungi konsultan Daulah Educonsult di 018-2429322 (customer service) atau melalui emel daulahmedic@gmail.com atau layari https://daulahmedic.com/   untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here