Seronokkah menjadi doktor gigi, masih ramai yang tidak tahu bahawa menjadi doktor gigi boleh dikatakan skop pembelajaran yang sedikit berbeza. Namun jika anda mempunyai minat yang mendalam dalam perubatan pergigian, teruskan sahaja dengan minat anda.

Menjadi doktor adalah sesuatu yang menyeronokkan. Ini kerana semakin lama anda di dalam bidang ini, semakin luas ilmu pengetahuan anda. Mungkin pada masa akan datang anda mungkin menjadi pakar doktor gigi.

 

Doktor gigi antara bidang pekerjaan yang dihormati oleh masyarakat sekeliling. Ini kerana sumbangan mereka dalam memastikan kesihatan gigi pesakit terjamin. Masih ramai lagi doktor di luar sana yang menyediakan pemeriksaan gigi pada harga yang berbaloi malah ada yang percuma.

Bukan itu sahaja, selain daripada pemeriksaan gigi, doktor gigi akan memastikan gigi pesakit sentiasa sihat dan dapatkan rawatan jika memerlukan. Terdapat banyak rawatan yang ditawarkan bermula dari tampal gigi sehingga memutihkan gigi anda.

CROWNING TEETH

Crown gigi atau lebih atau bahasa pasarnya dipanggil sebagai gigi sarung. Fungsi utama sarung gigi ini adalah bagi menggantikan gigi yang telah rosak. Jika dahulu, kebanyakkan pesakit akan mengambil keputusan untuk mencabut gigi dan menggunakan gigi palsu. Ini sedikit sukar kerana pengguna akan berasa kurang selesa dengan gigi palsu tersebut.

Inovasi semakin berkembang, penggunaan crown gigi hanya diperlukan apabila gigi pesakit rosak, pecah dan jarang. Rawatan ini akhirnya akan membuatkan gigi pesakit tampak lebih cantik dan teratur. Gigi ini tidak akan bergerak kerana akan disimen seperti gigi asal.

BACA JUGA :   Belajar Sambil 'Makan Angin' Ke Indonesia Bersama Daulah Educonsult

Kos bagi setiap rawatan juga menelan belanja RM700 sehingga RM800. YA, harganya boleh dikatakan agak mahal namun ianya berbaloi. Proses sarung gigi ini mengambil masa selama sejam sebelum siap sepenuhnya.

GIGI PALSU

Jika pesakit datang ke klinik bagi khidmat gigi palsu. Terdapat banyak procedure yang diperlukan bagi memastikan pesakit selesa dengan gigi palsu tersebut. Ini kerana terdapat jenis-jenis gigi palsu yang perlu diambil kira jika sesuai dengan pesakit mahupun tidak.

Dasar gigi palsu kebiasaannya diperbuat daripada akrilik yang tegar sebelum dibentuk mengikut acuan mulut pesakit. Antara bahan asas yang lain juga meliputi bahan yang lain seperti termoplastik. Nilon juga digunakan dalam pembuatan gigi palsu ini namun kosnya akn lebih mahal tetapi pesakit akan berasa tidak memakai gigi palsu.

Porselin juga digunakan jika mendapat permintaan daripada pesakit. Namun begitu harga yang mahal tetapi berbaloi. Harga gigi palsu juga berbeza merjuk kepada ciri-ciri gigi palsu pesakit inginkan.

PUTIHKAN GIGI

Pemutihan gigi mempunyai kesan baik dan juga kesan buruk. Kebiasaanya, pelanggan akan menjalani pemutihan bagi menampakkan lagi kecantikan gigi mereka. Hakikatnya, gigi bewarna gigi lebh sihat namun dengan penjagaan yang rapi, gosok gigi 2-3 kali sehari.

Antara larangan jika sesudah menjalani pemutihan gigi termasuk dilarang meminum air berwarna dan memakan jajan mahupun makanan segera.

BACA JUGA :   Sambung Belajar Ke Rusia Pada Sesi 2021 Menerusi Daulah Educonsult.

Pelanggan juga tidak dibenarkan untuk menggunakan kit pemutihan gigi tanpa pengawasa doktor. Ini antara pengawasan jika berlaku sebarang sakit gigi yang tidak diingini. Kos bagi pemutihan gigi mampu menelan belanja dari harga RM600-RM800.

Anda berminat untuk menjad doktor gigi. Banyak ilmu yang akan anda perolehi jika terokai bidang perubatan ini. Banyak kebaikan yang boleh diperolehi seperti menggembalikan senyuman pelanggan semula dan banyak lagi.

INGIN JADI DOKTOR GIGI?

Jika anda memasang niat untuk menyambung pengajian, sambung sahaja dengan Daulah Educonsult. Sebuah agensi yang menguruskan pelajar untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.

DAULAH EDUCONSULT MEMBUKA PELUANG MENYAMBUNG PENGAJIAN KE LUAR NEGARA

Apa itu Daulah Educonsult?

Daulah Educonsult merupakan sebuah agensi yang mengurus dan menghantar pelajar untuk melanjutkan pengajian ke luar negara. Andakah ada berkeinginan untuk sambung belajar ke luar negara? Daulah Educonsult ada cara mudah untuk merealisasikan impian anda!.

BERMINAT?

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh hubungi talian hotline kami:

Atau anda boleh layari kami di platform berikut:

Atau anda boleh hadir ke pejabat kami yang beralamat di No. 1-19 Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100, Kuala Lumpur.

“Ayuh Realisasikan Impian Anda Bersama Daulah Educonsult”

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here