3 Tempat Menarik Di Bangladesh Yang Anda Pasti Teruja

0
1841

  1. Ahsan Manzil Tours

Ahsan Manzil Tours merupakan istana keluarga di raja pada suatu ketika dahulu.ย  Ia di bina oleh Khwaja Abdul Gani dan anaknya. Pada tahun 1888 Istana ini roboh akibat bencana alam. Tetapi ia telah di bina semula dengan jayanya. Ahsan Manzil terbahagi kepada 2 bahagian iaitu timur dan barat. Ahsan Manzil pernah menjadi salah satu pusat budaya dan politik kota Dhaka pada suatu ketika dahulu. Kini Istana ini telah menjadi muzium tetapi seni bina Revival Indo-Saracenic masih menjadi kemegahan masyarakat sekitarnya.

  1. Lalbagh Fort

Lalbagh Fort merupakan salah satu tempat menarik yang mesti anda lawati sekiranya telah sampai ke Bangladesh. Ia juga merupakan tempat yang penuh dengan nilai sejarah. Keindahan seni binanya yang didirikan oleh Subahdar Muhammad Shah ini terletak di sungai Buriganga di bahagian barat daya kota lama , Dhaka.

BACA JUGA :   Tawaran Pengajian Ke Bangladesh Dibuka Untuk Sesi Januari 2021.

  1. Masjid Khan Mohammad Mridha

Dhaka sering disebut sebagai Kota Masjid atau Kota Rickshaw dan ini adalah disebabkan oleh Masjid Khan. Masjid ini dibina oleh Khan Muhammad Mridha pada tahun 1704-05 Masehi dan antara sebab yang menambahkan keunikan Masjid ini adalah kerana bilik takhta itu di bina di atas pentas dan mesti di capai dengan beberapa langkah. Di sebuah bandar yang penuh dengan senibina masjid, Masjid Khan Mohammad Mridha adalah yang paling istimewa, dan salah satu baki peninggalan sejarah yang unik dari masa lalu Bangladesh.

Ingin Belajar di Luar Negara? Daulah Educonsult sedia membantu anda.

Apa itu Daulah Educonsult? Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara.

BACA JUGA :   Tempat wajib dikunjungi di INDONESIA

Kalau nak tahu, Daulah Educonsult sudah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.Tak mustahil impian dan cita-cita anda yang ingin menyambung pengajian di luar negara akan tercapai. Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara. Bukan calang-calang.

Jika anda berminat dan ingin merialisasikan cita cita anda untuk melajutkan pengajian di luar negara, anda boleh mengisi borang di Google Form ini

atau hubungi konsultan Daulah Educonsult di 018-9624322 (customer service), 03-9285 1322 (Pejabat) atau melalui emel daulahmedic@gmail.com atau layari https://daulahmedic.com/ย ย  untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here