Keindahan St. Petersburg, Rusia Yang Anda Perlu Tahu

0
1044

St Petersburg adalah bandar kedua terbesar di Rusia selepas Moscow, dan sepanjang sejarah, ia telah diketahui oleh beberapa nama yang berlainan. Dalam lebih 300 tahun sejak ditubuhkan, St. Petersburg juga dikenali sebagai Petrograd dan Leningrad, walaupun ia juga dikenali sebagai Sankt-Peterburg (dalam bahasa Rusia), Petersburg, dan hanya Peter biasa.

Bandar St Petersburg, Rusia, dikenali sebagai “Venice of the North”. Ramai pelancong menjadikan bandar ini sebagai salah satu yang paling cantik di dunia. St. Petersburg adalah bandar yang diasaskan oleh Tsar Peter pada tahun 1703.

Selepas Perang Dunia II, St. Petersburg menukar namanya kepada Petrograd dari 1914 hingga 1924. Kemudian setelah revolusi sosialis berubah menjadi Leningrad sebagai penghormatan kepada revolusi komunis Vladimir Lenin dari tahun 1924 hingga 1991.

Tetapi pada akhirnya, bandar lebih daripada 4 juta orang menukar namanya ke St. Petersburg. Selain daripada menukar namanya, St. Petersburg juga merupakan ibu negara Rusia. Walau bagaimanapun, ia tidak bertahan lama, kedudukan ‘ini’ berlaku dari penubuhan bandar pada tahun 1703 hingga 1712.

Wajah St. Petersburg suatu ketika dulu sangat berbeza dari sekarang. Tidak ada lampu bandar berkilauan di malam hari, tidak ada bar atau restoran yang menghiasi sudut jalan, tidak ada bangunan dengan seni bina yang menakjubkan.

Tsar Peter I adalah tokoh yang membina St. Petersburg, ketika dia mahu menghubungkan Rusia ke seluruh Eropah melalui laut. Oleh itu, penampilan St. Petersburg dia berubah dari sifar dasn terus menjadi sentuhan seni dan bersejarah.

BACA JUGA :   Putihkan Gigi Anda Dengan 5 Cara Semulajadi Ini

Antara sebab untuk mencintai kota Saint Petersburg kerana ia adalah City of Million Enchantments:

 

#1 Jambatan Sungai Neva

Jambatan ini bukan hanya tempat pelancongan. Petersburg adalah salah satu pelabuhan terbesar di Rusia, jambatan terbuka sehingga kapal dapat menyeberangi Sungai Neva.

#2 Pusat Bandar Penuh dengan Sejarah

Saint Petersburg sangat menarik bagi mereka yang ingin mengetahui sejarah Rusia, kerana bandar ini adalah modal selama dua abad dan mempunyai banyak rumah kuno dari abad ke-19 dan awal abad ke-20 yang masih dikekalkan hari ini.

#3 Air, Sungai dan Terusan

Saint Petersburg sering dipanggil Venice di Utara, kerana ia terdiri daripada sekitar 40 pulau. Peter the Great, pengasas kota, pada mulanya mengharamkan pembinaan jambatan dan mahu semua orang melakukan perjalanan dengan bot. Sekarang pelancongan bot adalah suatu keharusan untuk pelancong.

Pada masa itu, Tsar memerintahkan 40 ribu orang untuk membina bandar itu. Mereka membawa peralatan mereka sendiri dan pergi ke paya dengan berjalan kaki. Dalam proses pembangunan, St. Petersburg membunuh 100 ribu rakyatnya. Kebanyakan mereka meninggal semasa dalam perjalanan, kerana mereka terpaksa berjalan beratus-ratus kilometer.

BACA JUGA :   Daftar Menerusi Program Madrasah Daulah Untuk Lanjutkan Pengajian Di Mesir.

#4 Mempunyai Kucing ‘Pasukan’

Percaya atau tidak, kota yang diiktiraf oleh UNESCO mempunyai tentera sebanyak 5 ribu kucing. Kucing itu direkrut untuk menghalau tikus di luar bandar.

Ini berlaku semasa Perang Dunia II. Pada masa itu, tikus merangkak ke kedai makanan, merangkak ke tempat lain, dan juga menyebarkan penyakit kepada penduduk setempat.

Atas sebab ini, 5 ribu kucing diperlukan untuk mengatasi masalah ini. Mereka merebak dan memburu tikus.

DAULAH EDUCONSULT MEMBUKA PELUANG MENYAMBUNG PENGAJIAN KE LUAR NEGARA

Bagi mereka yang memasang angan-angan untuk melanjutkan pelajaran ke St. Petersburg State University dalam bidang ekonomi perniagaan, kini anda boleh!

Anda tidak tahu syarat-syarat untuk belajar ke luar Negara?

Jangan risau! Daulah Educonsult dapat membantu menyelesaikan masalah anda. Daulah Educonsult merupakan agensi yang berpengalaman menguruskan dan menghantar pelajar menyambung pengajian ke luar Negara.

BERMINAT?

Kepada mereka yang berminat bolehlah mendaftar di link Pra pendaftaran yang dibawah ini

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh hubungi talian hotline kami:

Atau anda boleh layari kami di platform berikut:

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here