Mari kenali Dhaka Medical college, Bangladesh

0
1537

Dhaka Medical College adalah sebuah kolej perubatan dan hospital yang terletak di Dhaka, iaitu di ibu kota Bangladesh. Ia terletak di kawasan Bakshibazar di bandar,berhampiran dengan Universiti Dhaka dan Universiti Kejuruteraan dan Teknologi Bangladesh.

Bangunan asal kolej ini dibina sebelum Pemisahan Bengal pada tahun 1905. Pada tahun 1904, bangunan itu digunakan sebagai ibu pejabat di wilayah-wilayah baru yang terbentuk di Bengal Timur dan Assam. Pada tahun 1921, ia diserahkan kepada Universiti Dhaka, yang ditubuhkan pada tahun itu. Sebahagian daripada bangunan besar itu digunakan sebagai pusat perubatan universiti, bahagian lain sebagai asrama pelajar, dan selebihnya sebagai pejabat sayap pentadbiran fakulti Seni.

Pada tahun 1939, majlis universiti Dhaka meminta Kerajaan British menubuhkan sebuah kuliah perubatan berasingan di Dhaka. Cadangan itu ditangguhkan kerana bermulanya Perang Dunia Kedua.

BACA JUGA :   Program Ijazah Sarjana Muda ditawarkan di beberapa universiti luar negara dan diiktiraf KPM

Hospital Dhaka

Sebanyak tujuh bangunan hospital bertingkat lama dibina pada tahun 1982 dan enam bangunan bertingkat baru pada tahun 2009 dengan jumlah 650 katil. Hospital ini turut mempunyai teater operasi yang lengkap, makmal untuk penyiasatan, jabatan pesakit luar, doktor dan jururawat perumahan.

Credit : Dhaka Medical College | VarsityAid.com

Bangunan Hospital

Pada masa kini bangunan bertingkat 11 dengan 154000 kaki persegi. Dan perkhidmatan berpusat selama 24 jam. Bangunan kolej mempunyai bahagian pentadbiran, 8 jabatan, perpustakaan, 5 galeri kuliah, dewan peperiksaan besar, satu bilik persidangan, satu bilik seminar, satu ruang guru, pelajar lelaki & perempuan bilik umum.

Credit : Dhaka National Medical College

DAULAH EDUCONSULT MEMBUKA PELUANG MENYAMBUNG PENGAJIAN KE LUAR NEGARA

Apa itu Daulah Educonsult?

BACA JUGA :   Rebut Peluang Belajar Bidang Perniagaan Antarabangsa Di Saint Petersburg University Rusia

Daulah Educonsult merupakan sebuah agensi yang mengurus dan menghantar pelajar untuk melanjutkan pengajian ke luar negara. Andakah ada berkeinginan untuk sambung belajar ke luar negara? Daulah Educonsult ada cara mudah untuk merealisasikan impian anda!.

BERMINAT?

Kepada mereka yang berminat bolehlah mendaftar di link yang dibawah ini

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh hubungi talian hotline kami:

Atau anda boleh layari kami di platform berikut:

Atau anda boleh hadir ke pejabat kami yang beralamat di No. 1-19 Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100, Kuala Lumpur.

“Ayuh Realisasikan Impian Anda Bersama Daulah Educonsult”

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here