Jika sesiapa sahaja menyebut mengenai Mesir, mesti anda terbayangkan monumen-monumen piramid yang kuno, bandar yang sibuk dan padang pasir yang luas? Tahukah anda lebih banyak fakta menarik mengenai bumi Nabi Musa A.S dan Firaun ini?

FAKTA MENGENAI MESIR KUNO

1. Sebahagian besar piramid Mesir Kuno dibina sebagai makam bagi firaun (penguasa Mesir Kuno)  dan keluarga mereka. Sehingga kini, lebih daripada 130 piramid telah ditemui di Mesir.

2. Kehidupan selepas mati  adalah sangat penting bagi orang Mesir. Mereka percaya  dengan memelihara tubuh orang mati  melalui  proses mumifikasi  jiwa mereka akan hidup di dalam kehidupan selepas itu untuk selama-lamanya.

3.  Piramid Khufu di Giza adalah piramid Mesir terbesar. Struktur yang luar biasa ini seberat 16 bangunan Kerajaan Empayar!

4. Kedua-dua lelaki dan wanita Mesir memakai make up. Cat-mata biasanya berwarna hijau (diperbuat daripada tembaga) atau hitam (diperbuat daripada plumbum). Orang-orang Mesir mempercayai kecantikan juga mempunyai keajaiban untuk menyembuhkan penyakit.

5. Abjad Mesir mengandungi lebih daripada 700 hieroglif!

6. Orang-orang Mesir kuno percaya kepada lebih daripada 2,000 dewa-dewa! Mereka mempunyai tuhan untuk segala-galanya, dari bahaya ke rumah! Setiap mempunyai tanggungjawab yang berbeza dan perlu disembah supaya kehidupan dapat dipertahankan.

7. Kucing dianggap sebagai haiwan suci oleh orang Mesir Kuno. Ia difikirkan bahawa kebanyakan keluarga menyimpan kucing sebagai haiwan kesayangan, yang mereka percaya akan membawa nasib baik kepada keluarga!

8. Suka memainkan boardgames dengan kawan anda? Begitu juga orang Mesir Kuno! Satu permainan popular ialah Senet, yang dimainkan selama lebih dari 2,000 tahun! Permainan ini melibatkan tongkat melempar (dengan cara yang sama kita membuang dadu) untuk melihat berapa banyak dataran untuk memindahkan sekeping anda ke hadapan di papan.

9. Orang Mesir Kuno mencipta banyak perkara yang masih digunakan hari ini, seperti kertas, pen, kunci dan kunci dan ubat gigi

9. Bentuk piramid Mesir dikatakan telah diilhami oleh sinar matahari. Menurut kepercayaan orang Mesir kuno, jiwa raja naik di sepanjang sinar matahari kepada tuhan matahari.

10. Kebanyakan tradisi dan perayaan Mesir mengesan asal usulnya kembali kepada firaun. Orang Mesir juga menarik banyak tradisi dari agama mereka (Islam).

FAKTA MENGENAI MESIR SEBAGAI NEGARA MODEN

  1. Kaherah adalah bandar paling padat dan ibu kota di Mesir

2. Bahasa rasmi Mesir adalah bahasa Arab, tetapi ada juga penduduk yang bercakap bahasa lain seperti bahasa Perancis dan bahasa Inggeris.

3. Nama rasmi Mesir adalah Junhuriyah Misr al-Arabiya, yang bermaksud “Republik Arab Mesir” dalam bahasa Inggeris. Orang Mesir juga merujuk kepada negara mereka sebagai Misr, yang boleh digunakan sebagai nama pengganti untuk Kaherah.

4. Dengan jumlah anggaran sekitar 92.1 juta orang, Mesir adalah negara Arab yang terbesar di dunia. Ia lebih tinggi daripada Iraq dan Arab Saudi yang menduduki ranking ke-2 dan ke-3.

5. Mesir adalah negara ke-15 yang mempunyai populasi tertinggi di dunia, dengan 99% penduduk negara ini hidup di 5.5% tanah.

6. Pelancongan adalah aktiviti ekonomi utama di Mesir, yang menyumbang kira-kira 12% tenaga kerja negara.

7. Berdasarkan kawasan, Mesir adalah negara yang ke-30 terbesar di dunia. Ia mengukur kira-kira 1,001,450 batu persegi, yang hampir 10 kali lebih besar daripada Korea Selatan.

9. Bendera Mesir adalah tiga warna yang terdiri daripada warna merah, putih dan hitam. Warna merah adalah perwakilan perjuangan menentang penjajah-penjajah British sebelum kemerdekaan mereka. Putih mewakili revolusi 1952 yang mengakhiri monarki tanpa peperangan, sementara hitam melambangkan penindasan orang Mesir di bawah pemerintahan British.

10. Mesir mempunyai pengguna Facebook paling banyak berbanding mana-mana negara lain di Timur Tengah. Ia berada di tangga ke-21 di dunia, dengan purata lebih daripada 20.14 juta pengguna internet. Rangkaian sosial ini sangat menyumbang dan membawa kepada kejayaan revolusi Mesir tahun 2011.

11.. Mesir sebahagian besarnya diliputi oleh padang pasir, menerima hanya 20mm hujan setiap tahun.

12. Kira-kira 95% penduduk Mesir tinggal di sepanjang tebing Sungai Nil, yang dikenali sebagai sungai terpanjang di dunia.

13. Walaupun Mesir adalah 90% padang pasir, kira-kira 30% daripada tenaga kerja mereka berada dalam bidang pertanian.

 

JOM SAMBUNG BELAJAR DI MESIR! 

 

JOM SAMBUNG BELAJAR DI DI MESIR!

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :- 
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) 
Konsultan Pendidikan : 0193350916(Cik Ummu)

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here