Pelbagai jenis emosi seperti watak yang buruk dalam seseorang dikatakan mampu menjejaskan kesihatannya yang boleh mengundang penyakit jantung atau tekanan darah tinggi. Begitu juga, jenis emosi dalam seseorang berkait emosi negatif yang menunjukkan kesedihan yang berlebihan dan ketakutan. Rasa sedih akan membuat penurunan imuniti seseorang.

Sementara rasa takut yang berlebihan, akan membuat seseorang tidak percaya diri. Selain itu, seseorang pemarah juga akan mendapat kesulitan dalam kehidupan sosialnya. Oleh itu ayuh kita ketahui jenis- jenis emosi yang mengakibatkan gangguan mental.

  1. Gangguan tekanan yang tinggi (overprotektif)

Ini adalah situasi paling umum dalam sesuatu hubungan terutamanya dalam hubungan antara orang tua dan anak-anaknya. Dalam jenis emosi ini, salah satu pihak akan merasa dominan dan sebagai pelindung kepada yang lain.  Sifat yang terlalu melindungi adalah kebimbangan yang sangat besar sehingga anda sentiasa ingin melindungi pasangan anda.

BACA JUGA :   Ayuh lihat 5 Pulau paling cantik di Dunia!

Orang sering menganggap bahawa tingkah laku overprotective adalah sikap positif pasangan. Walaupun kedua-dua sifat itu adalah dua perkara yang berbeza.

2. Takut berlebihan

Satu jenis emosi yang sering dirasakan adalah ketakutan. Apabila merasa terancam atau dalam keadaan kecemasan, individu itu akan merasa takut kerana dia merasakan keadaan itu boleh membuatnya terluka secara mental dan fizikal.

Namun rasa takut ini juga dapat memberikan manfaat bagi manusia, kerana dapat membuat individu menjauhi bahaya dan merasakan inisiatif untuk memberikan perlindungan atau mencari perlindungan.

3. Menghindari Masalah

Dalam budaya masyarakat yang meletakkan sikap praktikal dan realistik ke hadapan, menghindari daripada masalah dianggap sebagai sikap yang negatif dan Dengan menolak menghadapi masalah, anda akan mendapat banyak ketegangan. Dari masa ke masa, ketegangan mula terbentuk dan ini menunjukkan seseoang takut untuk berdepan dengan risiko dan kurang bertanggungjawab.

BACA JUGA :   Daftar Program Madrasah Daulah Sesi Kemasukan Jun/Julai 2020

Oleh itu, jika anda fikir terdapat sesuatu yang anda perlu bicarakan atau yakin untuk diselesaikan jangan mengelak, segera bertindak.

4. Menyalahkan diri sendiri

Ini adalah salah satu jenis bentuk emosional yang paling umum. Sesetengah orang suka menghukum diri sendiri, merasakan penderitaan, dan tanggung kesedihan sendiri.

Situasi ini dapat terjadi, di tempat kerja, rumah, atau bahkan dengan pasangan anda. Rasa bersalah ini akan menyebabkan rasa khawatir dan cemas mengakibatkan gangguan kesihatan anda.

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh hubungi talian hotline kami:

  • Customer Service 1 : 018-9624322
  • Cik Karmila : 011-26049599
  • Pejabat : 03-92851322

Atau anda boleh layari kami di platform berikut:

Atau anda boleh hadir ke pejabat kami yang beralamat di No. 1-19 Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100, Kuala Lumpur.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here