Apabila anda sedang berusaha untuk menurunkan (diet) atau meningkatkan berat badan, setiap makanan yang diamalkan sangatlah penting, terutama apa yang anda makan pada waktu malam (semasa makan malam).

Berikut adalah beberapa kebiasaan yang sering dilakukan semasa makan malam, yang boleh menjejaskan usaha anda untuk menurunkan berat badan.

  • Mengambil kafein sebelum tidur

Mengambil minuman bergas atau kafein boleh mengganggu tidur anda. Memang diakui, Tak sah jika tiada minuman kafein dalam sehari, itulah dilema dihadapi mereka yang ketagihan kafein. Amalan pengambilan minuman sebegini sebenarnya bertujuan menghilangkan rasa mengantuk ketika mengulang kaji pelajaran.

Begitu juga apabila membabitkan kerja syif malam mahupun berjaga lewat malam semata-mata mahu menonton perlawanan bola.

  • Pengambilan karbohidrat yang berlebihan

Mengambil karbohidrat berlebihan semasa makan malam dapat meningkatkan dan menurunkan kadar gula darah anda dalam waktu yang menyebabkan terjadinya peningkatan berat badan.

BACA JUGA :   Sia-Sia kalau datang Rusia tapi tak lawat tempat ni. Ini 4 sungai menarik yang boleh dikunjungi

Di samping itu, jika paras gula darah anda jatuh sebelum anda tidur, anda akan berasa lapar sekali lagi, boleh membuatkan anda kembali lapar dan ingin makan makanan ringan atau makan lagi.

  • Tiada had semasa makan (makan banyak)

Apabila anda mengambil terlalu banyak makanan pada waktu malam, maka tubuh anda     menjadi lebih sukar untuk mencerna semua makanan tersebut. Makanan yang belum dicernakan akan ditukar kepada lemak dan menyebabkan penambahan berat badan.

  • Makan sebelum tidur (jarak dekat)

Makan kenyang tepat sebelum tidur dapat membuat seseorang menjadi sukar  tidur dan obesiti . Tidur adalah penting untuk metabolisme badan anda, mengawal paras gula darah, mengekalkan keseimbangan hormon, dan membekalkan tenaga kepada badan anda.

Oleh itu, anda perlu peka apabila makan pada waktu malam jika tidak mahu terus berat badan bertambah.

BACA JUGA :   4 Jenis Minuman Membantu Pagi Anda Lebih Bersemangat Dan Cergas

AYUH REALISASIKAN IMPIAN ANDA BERSAMA DAULAH EDUCONSULT SEKARANG!

Dengan perkhidmatan yang ditawarkan Daulah Educonsult, anda tidak perlu ragu kerana perkhidmatan yang ditawarkan adalah seratus peratus dipercayai. Universiti-universiti yang ditawarkan oleh Daulah Educonsult merupakan universiti-universiti ternama di luar negara dan yuran pengajian yang murah.

PILIH DESTINASI DAN DAFTAR SEKARANG!

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh hubungi talian hotline kami:

  • Customer Service 1 : 018-9624322
  • Cik Karmila : 011-26049599
  • Pejabat : 03-92851322

Atau anda boleh layari kami di platform berikut:

Atau anda boleh hadir ke pejabat kami yang beralamat di No. 1-19 Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100, Kuala Lumpur.

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here