Beberapa penemuan sejarah menunjukkan bahawa Islam telah berada di wilayah Persekutuan Rusia (sekarang) sejak abad ke-10  terletak di Kazan, ibukota Republik Tatarstan dan salah sebuah bandar terbesar di Rusia.

Bukti kehadiran Islam di tanah Kazan, merujuk kepada penemuan sebuah masjid yang dipercayai berusia lebih daripada seribu tahun.

Ahli arkeologi mendapati runtuhan lain dalam bentuk batu putih berhampiran salah satu kubu purba. Menurut para penyelidik, bangunan itu menghadap Makkah.

1. Masjid Qulsharif, Kazan, Rusia.

 

Nama Qolsharif tertanam di masjid ini, merujuk kepada nama pemimpin terkemuka dan ulama di Kazan Khanate dan imam terakhir Masjid Qulsharif sebelum ia musnah oleh tentera Tsar Rusia, Seid Kul Sharif.

Untuk memperingati ulama dan pahlawan Kazan, Presiden Tatarstan, Mintimer Shaymiev, mengeluarkan perintah pada tahun 1995 untuk membina semula masjid Kul Sharif. 21 Februari 1996, proses pembinaan semula bermula.

 

2. Masjid lala Tulip

Lala Tulpan adalah masjid terbesar di Rusia. Tulip yang mekar, itulah maksud lala tulpan. Masjid ini terletak di Ufa, Boshkortostan, Rusia. Mesjid kembar meter tinggi 53 meter itu adalah yang ketiga tertinggi di negara ini selepas Masjid Akhmad Kadyrov di Grozny City dan Masjid Qolsharif di Kazan.

BACA JUGA :   Anda Berminat Menyambung Pengajian Dalam Bidang Perubatan di Rusia? Fly September 2019

Bangunan itu boleh menampung seribu jemaah. Masjid moden ini dibina antara 1990 dan 1998 di bawah reka bentuk arsitek moden, Timbalan Davlyatshin. Menara ini direka untuk menyerupai tulip mekar.

Menara ini membina bangunan utama masjid, tempat ibadat, yang boleh dimasukkan melalui pintu masuk utama terdiri atas serangkaian segitiga yang diperluas. Tidak ada masjid lain di Rusia yang menggunakan struktur moden seperti ini yang boleh menjadikan tarikan orang ramai.

3. Masjid Mukhtarov

Masjid Mukhtarov adalah salah satu masjid yang mempunyai keindahan yang menakjubkan di Rusia. Selain menjadi masjid yang sangat indah, masjid ini juga termasuk bahagian yang sangat bersejarah. Pada 14 Oktober 1908 masjid Mukhtarov telah dirasmikan. Dalam pembinaan masjid Mukhtarov membelanjakan dana sebanyak 80 ribu rubel Rusia.

BACA JUGA :   Kemasukan Oktober & November 2020 Ke Kursk State Medical University

Keindahan masjid Mukhtarov dapat dilihat dari struktur masjid dan mempunyai latar belakang di belakang pergunungan Caucasus. Keindahannya semakin memancar dengan landskap dan aliran sungai Terek yang bersebelahan dengannya.

Daulah Educonsult antara pihak pengurusan yang menguruskan kemasukan pelajar-pelajar dalam pelbagai bidang antaranya Perubatan, Pergigian, Farmasi, Veterinar, Kejuruteraan, Pengajian Islam dan lain-lain bidang lagi di pelbagai negara. Pengalaman mengurus pelajar dari tahun 2008 sehingga kini memberikan impak dan banyak pengalaman kepada pihak Daulah. Pengurusan yang sistematik, teratur dan pelajar dianggap seperti keluarga antara kelebihan Daulah Educonsult.

Maklumat lanjut tentang pengjian di luar negara boleh layari www.daulahmedic.com atau boleh terus hubungi konsultan Cik Karmila di nombor 01126049599

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here