USU ditubuhkan sebagai Yayasan Universitet Sumatera Utara pada 4 Jun 1952. Yang pertama ialah Fakulti Fakulti Perubatan yang ditubuhkan pada 20 Ogos 1952, yang kini diperingati sebagai ulang tahun USU.

Presiden Indonesia, Sukarno kemudian USU diresmikan sebagai universitas negeri ketujuh di Indonesia pada 20 November 1957. Universiti Sumatera Utara atau (USU) adalah universiti awam yang terletak di kota Medan di Sumatera Utara, Indonesia.

Program yang ditawarkan di Universiti Sumatera Utara  ;-

# Fakulti Pergigian

Fakulti Kedoktoran Gigi Universiti Sumatera Utara (FKG USU) dibina pada 3 November 1961, Fakulti Pergigian Universiti Sumatera Utara sebagai Fakulti Pergigian pilihan peringkat Nasional dan Regional dalam menghasilkan graduan yang mempunyai daya saing global dan berwawasan.

Fakulti Kedoktoran Gigi USU memiliki sepuluh jabatan iaitu Jabatan Orthodontik, Prosthodontik, Pembedahan Mulut, Konservasi Pergigian, Periodontik, Penyakit Mulut, Pergigian, Lisan Biologi, Sains dan Teknologi Bahan, Pergigian Pergigian Pergigian / Pergigian Pergigian dan satu Unit iaitu Unit Radiologi Pergigian.

BACA JUGA :   Sambung Belajar Dalam Bidang Pengajian Islam Di Universiti Indonesia Sesi 2021. 

Selain itu, untuk melaksanakan pelbagai aktiviti yang dibentuk, beberapa Unit Pelaksanaan Teknis (UPT).

Tempoh  pengajian dalam fakulti poergigian lima  (5) tahun.

# Fakulti Perubatan

Fakulti Perubatan USU dibina pada tanggal 20 Ogos 1952. Membina kerjasama dengan institusi lain dalam bidang perubatan tropika dan keganasan dan Meningkatkan, melengkapi kemudahan dan infrastruktur yang menguatkan proses pembelajaran dan penyelidikan yang berkaitan dengan perubatan tropika dan keganasan.

Tempoh  pengajian dalam fakulti poergigian lima  (5) tahun.

Mewujudkan Fakulti Perubatan USU pada tahun 2014 menjadi institusi pendidikan perubatan terkemuka menuju centre of excellence dalam tropical medicine dan oncology di Indonesia.

# Fakulti Farmasi

Jurusan Farmasi di lingkungan USU dibuka pada tahun 1969 di bawah naungan Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (FMIPA) USU berdasarkan kenyataan bahwa sangat dibutuhkannya tenaga Apoteker di Sumatera, ketika itu untuk wilayah Sumatera hanya ada satu Jurusan Farmasi yaitu di Universitas Andalas Padang, Sumatera Barat.

BACA JUGA :   Pendaftaran Kemasukan Ke Universiti Luar Negara Kini Dibuka

Tempoh  pengajian dalam fakulti lima Farmasi  (6) tahun.

Jurusan Farmasi di persekitaran USU dibuka pada tahun 1969 di bawah naungan Fakulti Matematik dan Ilmu Pengetahuan Alam (FMIPA) USU berdasarkan kenyataan bahawa sangat diperlukan tenaga Farmasi di Sumatera, ketika itu untuk wilayah Sumatera hanya ada satu jurusan Farmasi iaitu di Universiti Andalas Padang, Sumatera Barat.

Bagi anda yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang cara permohonan dan maklumat lanjut terus hubungi atau whatsapp konsultan kami di talian:

?Cik Karmila : 011-26049599
(http://www.wasap.my/+60145334450/BelajarLuarNegara)

? Website : https://daulahmedic.com/
? Instagram : daulah_educonsult

? Alamat pejabat :

No 1-19, Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100 Kuala Lumpur

“Konsultasi Percuma”

#KONSULTASIPERCUMA ! #LetStudyAbroad ]

Ayuh realisasikan impian anda bersama kami!

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here