Selepas 27 tahun, Kemeterian Kesihatan Malaysia (KKM) memaklumkan seorang bayi lelaki di Sabah disahkan dijangkiti penyakit virus polio.

Ketua Pengarah KKM, Dr Noor Hisyam Abdullah berkata, bayi tersebut demam dan lemah anggota badan dan dimasukkan ke unit rawatan rapi.

Mangsa Stabil

Bayi berusia tiga bulan itu disahkan dijangkiti virus tersebut dan masih dirawat di wad isolasi.

Hasil ujian pengesan oleh Makmal Wilayah Polio, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mendapati virus itu mempunyai kaitan dengan genetik virus polio.

 

 

Tambahnya, semakin lama virus itu tersebar dalam komuniti, ia akan mengalami mutasi genetik dan virus kembali menjadi aktif. “Namun begitu, untuk mereka yang telah divaksinasi dengan vaksin poliomyelitis, mereka akan mendapat perlindungan daripada jangkitan penyakit itu,” jelasnya.

BACA JUGA :   Yuk Belajar Yuk kedokteran Hewan di Indonesia peringkat "DEGREE"

Dapatkan Imunasi Polio

“Orang ramai khususnya ibu bapa dinasihatkan supaya memastikan anak-anak telah mendapat imunisasi polio yang lengkap di mana-mana fasiliti kesihatan berhampiran selain mengamalkan kebersihan diri dan kebersihan persekitaran yang berterusan,” katanya.

Untuk rekod, penyakit polio merupakan penyakit yang wajib dinotifikasikan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Oleh itu, ibu bapa dinasihatkan mengikuti tatacara kebersihan yang diteraskan oleh KKM.

 

Berminat Melanjutkan Pengajian Ke Luar Negara

Mendaftar Bersama Daulah Educonsult

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk berjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

BACA JUGA :   3 Petua Mudah Untuk Hilangkan Mata Panda

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here