Anda memasang cita-cita untuk menyambung pengajian di Mesir?. Anda berada di landasan yang tepat!. Mesir merupakan bumi para anbiya. Disini juga terdapat banyak universiti yang menawarkan pelbagai bidang termasuklah bidang pengajian Islam dan juga bidang sains kesihatan. Antara universiti di Mesir yang menjadi pilihan pelajar adalah Universiti Al-Azhar, Universiti Mansoura, Universiti Tanta, Universiti Alexandria dan lain-lain.

Bidang Yang Ditawarkan

Bidang yang ditawarkan dalam bidang sains ialah perubatan, pergigian, farmasi, syariah islamiah, usuluddin dan bahasa Arab.

Syarat Kelayakan

  1. Bagi lepasan SPM, boleh memohon untuk bidang perubatan, farmasi, pergigian dan ulum islamiah.

-Bidang sains: Minimum B untuk subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sejarah, Biologi, Kimia dan Fizik.

BACA JUGA :   Pengajian Di Maahad Buuth, Mesir Tidak Memerlukan Sijil SPM Dan STAM.

-Ulum Islamiah: Minimum B untuk subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Pendidikan Syariah Islamiah, Pendidikan Quran dan Sunnah dan juga Matematik.

2. Bagi lepasan STAM, boleh memohon untuk bidang pengajian Islam iaitu usuluddin, syariah islamiah dan juga bahasa Arab. Pelajar perlu mendapat sekurang-kurangnya pangkat Jayyid dalam STAM.

Berminat untuk melanjutkan pelajaran ke Mesir? Daulah Educonsult sentiasa bersedia memberikan khidmat nasihat kepada mereka yang memerlukan.

Dapatkan konsultasi secara PERCUMA bersama konsultan terlatih kami!. Hubungi kami di talian:

Customer service: 0189624322

Konsultan Athirah: 0183949480

Tuan Syed Fuad: 0132090322

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here