Autisme adalah masalah perkembangan kompleks. Ianya melibatkan interaksi sosial seorang kanak-kanak yang terganggu. Ianya akibat masalah kemahiran berkomunikasi, tingkah laku tidak wajar yang berulangan , pemencilan diri dan kenginan terhad terhadap sesuatu benda.

Bukan Penghalang

Namun ianya bukan penghalang bagi Ahmad Danish Aqil Ahmad Fakhrul  Azizi yang disahkan menghidap  penyakit autisme ketika berumur 2 tahun untuk menghafal al-Quran dan juga menulis khat.

Danish yang kini berumur 11 tahun dan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Parang Puting mempunyai impian untuk berjaya seperti kanak-kanak lain.

Kanak-kanak ini terkenal dengan bakat penulisan khat  dan dikesan telah menghafal beberapa surah dalam al-Quran. Antaranya ialah surah Ar-Rahman, Al-Ihsan, Al-Waqiah, Al-Mulk dan juga Yasin. Ini adalah hasil daripada ayahnya, Ahmaf Fakhrul Azizi Fauzi, 37,  yang sering memasang ayat suci al-Quran kepada anaknya.

BACA JUGA :   CARA MENGATASI KANAK-KANAK AUTISME

Tambahnya, anaknya mula dikesan berminat dengan penulisan khat seawal umur 8 tahun dan juga berminat dengan lukisan 3D.

Menurutnya, Ahmad Danish pernah meraung ketika surah Al-Waqiah dipasang. Setelah dikaji, ternyata tejemahannya membawa maksud orang yang melakukan dosa akan menerima zab di akhirat kelak.

Kelebihan menghafal al-Quran berserta maksud adalah sebuah nikmat yang ingin dikecapi oleh setiap muslim.

Berminat Melanjutkab Pengajian Ke Luar Negara

Mendaftar Segera Bersama Daulah Educonsult

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang erjayaan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk erjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

BACA JUGA :   Kenalpasti Tanda-Tanda Awal Autisme Anak Anda!

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

 

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here