Mesir merupakan negara yang terletak di Timur Tengah dan ia wujud pada sekitar 3100 sebelum Masihi. Masyarakat Mesir Kuno pada ketika itu menggelar negara mereka sebagai Kemet, yang bermaksud ‘Tanah Hitam’. Ia dinamakan ‘Tanah Hitam’ kerana kawasan tersebut kaya dengan tanah yang berwarna hitam di sepanjang Sungai Nil. Kemudian, negara ini dikenali sebagai Misr yang bermaksud ‘negara’. Nama ini digunakan oleh masyarakat di sana sehingga kini.

Misr atau Mesir menyimpan seribu satu rahsia, seperti Piramid Mesir Kuno kebanyakannya dibina sebagai makan Firaun dan keluarganya. Sehingga kini, lebih daripada 130 buah piramid telah ditemui.

Seterusnya, kehidupan selepas mati adalah sangat penting bagi masyarakat Mesir Kuno. Mereka percaya bahawa dengan memelihara tubuh orang mati melalui proses mumifikasi, orang mati tersebut akan hidup dalam kehidupan selepas itu dan selama-lamanya.

BACA JUGA :   Anda Berminat Menyambung Pengajian Dalam Bidang Perubatan di Rusia? Fly September 2019

Kucing dianggap sebagai haiwan suci oleh masyarakat Mesir Kuno. Mereka menganggap sekiranya sesebuah keluarga memelihara kucing, ia akan membawa nasib baik kepada keluarga tersebut.

Kedua-dua lelaki dan perempuan bersolek. Mereka akan memakai eyeshadow berwarna hijau yang diperbuat daripada tembaga atau warna hitam yang diperbuat daripada plumbum.

Anda berminat untuk melanjutkan pelajaran ke Mesir?. Ini peluang terbaik untuk anda.

Daulah Educonsult sentiasa bersedia memberikan khidmat nasihat kepada mereka yang memerlukan, khususnya berkaitan hala tuju belajar di luar negara. Untuk maklumat lanjut, terus hubungi konsultan terlatih kami untuk dapatkan konsultasi secara PERCUMA di talian:

Konsultan Athirah: 0183949480

Customer Service:0189624322

Tuan Syed Fuad: 0132090322

BACA JUGA :   Kekurangan Tenaga Kerja Doktor Veterinar di Malaysia

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here