Batam merupakan sebuah pulau kecil yang berkeluasan kira-kira 45 kilometer persegi. Hanya kira-kira 20 kilometer dari Singapura dan 25 kilometer dari Johor, Malaysia.

Tempat strategik dan mudah diakses serta menjadi sektor pelancongan dan perniagaan. Oleh kerana kedudukan yang strategik, Batam menjadi sebuah tempat yang pesat membangun dengan kilang elektronik, industri pembaikan kapal air, perkhidmatan minyak dan sebagainya.

Penduduk di pulau kecil ini dianggarkan sejuta. Bahasa utama atau bahasa rasmi yang digunakan penduduk pulau ini ialah bahasa Indonesia.

Tetapi, dialek Cina seperti Teochew dan Mandarin juga turut digunakan kerana terdapat penduduk yang berbangsa cina.

Selain itu, ada juga dialek tempatan seperti Minang, Batak, Jawa dan Makassar. Batam adalah pusat kepada pelbagai suku kaum bertemu.

BACA JUGA :   Kehebatan Chittagong University Dalam Bidang Perubatan

Anda tercari-cari tempat untuk melanjutkan pengajian? Daulah Educonsult ada menawarkan anda pelbagai bidang pengajian dan universiti.

Daulah Educonsult ialah sebuah platform yang akan membantu anda menyambung pengajian dan mencapai impian anda. Misi utama Daulah Educonsult adalah untuk merealisasikan impian setiap pelajar yang ingin berjaya dalam bidang akademik. Pelbagai bidang ditawarkan di Daulah Educonsult termasuk pelbagai negara antaranya ialah Poland, Mesir, Bangladesh dan banyak lagi.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

Customer service 1 :0189624322

Customer service 2 :0182429322

Konsultan Utama    : 0132090322 (Tuan Syed) 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here