Bidang perubatan adalah satu cabang sains hayat yang berkenaan dengan menjaga dan mengekalkan kesihatan iaitu mencegah dan menyembuhkan penyakit. Terdapat pelbagai cabang pengajian bidang perubatan. Antara seperti pergigian dan farmasi.

Doktor Perubatan 

Doktor perubatan menentukan jenis penyakit dan merawat pesakit dengan menggunakan perubatan sistem saintifik. Tempoh pengajian adalah selama 6 tahun.

Antara pekerjaan yang dikelaskan dalam bidang perubatan adalah seperti doktor perubatan, pakar bedah, pakar questetik, pakar psikiatri, pakar oftamologi, pakar kardiologi, pakar neurologi dan banyak lagi.

Doktor Pergigian

Skop kerja sebagi doktor pergigian adalah untuk mengesan, mencegah dan merawat penyakit yang berkaitan dengan gigi dan kesihatan mulut serta gusi.

Antara pekerjaan dalam skop doktor gigi adalah doktor pergigian, pakar pedodontik, pakar prostodontik dan juga pakar ortodontik. Tempoh pengajian adalah selama 5 tahun setengah.

BACA JUGA :   Ikuti Pengajian di Universiti Bangladesh untuk Tahun 2021 !

Ahli Farmasi

Ahli Farmasi terlibat dengan proses ubat-ubatan. Mereka menggunakan konsep dan juga menyediakan ubatan-ubatan. Tambahan ahli farmasi menjalankan penyelidikn mengenai pengeluaran, penyimpanan dan juga kawalan kualiti mengenai ubat-ubatan dan pengedaran yang berkaitan.

Tempoh pengajian adalah selama 4 tahun sahaja. Skop pekerjaan adalah seperti ahli farmasi, ahli farmasi perindustrian, ahli farmasi runcit dan juga ahli farmasi hospital.

Berminat untuk melanjutkan pengajian dalam bidang di atas di luar negara? DAULAH EDUCONSULT menawarkan bidang tersebut di 4 negara. Antara ialah Rusia, Indonesia, Mesir dan Poland.

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk berjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

BACA JUGA :   7 Fakta Menarik Tentang Negara Mesir

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here