Wanita bekerjaya adalah insan yang penting dalam institusi kekeluargaan, komuniti dan keluarga. Hal ini kerana zaman sekarang, penglibatan wanita dalam institusi pekerjaan sudah meluas.

Menurut Islam, tugas dan pekerjaan untuk keluarga walnya adalah tanggungjawab lelaki. Namun seiring dengan perubahan zaman, wanita juga dibolehkan untuk bekerja iaitu sama seperti menimba ilmu. Tambahan, tiada hukum dan syarak yang mengharamkan wanita untuk bekerja.

Antara Syarat Yang Membolehkan Wanita Bekerja Menurut Islam : 

  • Pekerjaan yang mengikut syarak
  • Sentiasa menjaga adab wanita Muslimah apabila keluar rumah

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

MaksudnyaDan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya;

Surah al-Nur (31)

BACA JUGA :   Tahniah Kepada Lepasan SPM

Disebabkan itu, Safer Groups menyahut seruan untuk mengangkat golongan feminin ini agar turut serta menjadi sebahagian daripada keluarga Safer Groups. Syarikat yang berlandaskan e-hailing ini menawarkan kepada para wanita di luar sana yang mahukan pendapatan lebih untuk menjadi salah seorang pemandu Safer.

pilhan untuk wanita yang inginkan pemandu wanita sahaja

Dengan adanya pemandu wanita, penumpang wanita juga boleh memilih untuk menaiki kenderaan yang hanya dipandu oleh pemandu wanita sahaja. Demi menjaga kepentingan wanita, sudah banyak organisasi yang mewujudkan tempat atau aktiviti yang khas untuk wanita sahaja. Antaranya seperti koc wanita di MRT dan KTM, tempat letak kereta untuk wanita dan banyak lagi.

Oleh itu, Deenamik mencadangkan agar wanita di luar sana yang ingin menambahkan pendapatan untuk menyertai Safer sebagai pemandu. Hal ini demikian kerana wanita juga layak untuk bekerja dan membantu keluarga.

BACA JUGA :   Realiti Tahun 2020 , Bersediakah Mental Dan Fizikal?

 

Peluang ini bukan hanya terhad terhadap wanita Muslim sahaja, wanita yang beragama lain juga turut digalakkan. Golongan lelaki adalah sangat digalakkan untuk menyertai Safer kerana terdapat banyak kelebihan yang akan anda rasai jika anda bersama dengan Safer.

Layari website offical Safer untuk maklumat lanjut: https://www.safer.my/

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here