Struktur rumah yang unik adalah melambangkan sesebuah budaya atau suku kaum. Seperti contoh rumah Minangkabau, rumah Panjang Dayak, rumah Tradisional Melaka, rumah Panjang Orang Ulu dan sebagainya.

Itu adalah contoh di Indonesia dan berbeza dengan setiap negara. Di Indonesia, pelbagai jenis rumah tradisional serta strukturnya yang unik dan menarik.

Dikenali sebagai rumah rakit merupakan rumah adat. Asalnya dari Sumatera Utara dan ianya adalah sama seperti Rumah Adat Limas kerana mempunyai rupa yang sama.

Rumah rakit ini boleh ditemui dimana-mana. Antaranya di kawasan Sumatera Selatan iaitu kawasan sungai, Kepulauan Belitung dan beberapa tempat lagi.

Kebiasaan penghuninya adalah orang asli yang tinggal sekitar sungai dan mendirikan rumah rakit ini.

BACA JUGA :   Bidang Pengajian Social Work (Gerontologi) Di KSMU, Rusia

Disebalik rumah rakit ini, pastinya terdapat kekurangan dan kelebihannya. Tetapi itu tidak menjadi halangan buat mereka yang tinggal di tepian sungai mahupun laut.

Ingin melanjutkan pengajian di luar negara? Daulah Educonsult akan membantu anda!

Daulah Educonsult ialah sebuah platform yang akan membantu anda menyambung pengajian dan mencapai impian anda. Misi utama Daulah Educonsult adalah untuk merealisasikan impian setiap pelajar yang ingin berjaya dalam bidang akademik. Pelbagai bidang ditawarkan di Daulah Educonsult termasuk pelbagai negara antaranya ialah Poland, Mesir, Bangladesh dan banyak lagi.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

Customer service 1 :0189624322

Customer service 2 :0182429322

Konsultan Utama    : 0132090322 (Tuan Syed)

BACA JUGA :   Kelebihan belajar di luar negara

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here