Indonesia sering menjadi pilihan pelajar Malaysia yang ingin melanjutkan pelajaran ke luar negara kerana lokasinya yang terletak berdekatan dengan Malaysia. Bukan itu sahaja, harga tiket penerbangan yang murah juga menjadi sebab pelajar Malaysia memilih universiti di Indonesia sebagai tempat untuk mendalami ilmu pengetahuan.

Bidang Yang Ditawarkan Di Indonesia

Bidang yang ditawarkan di Indonesia ialah sains kesihatan dan juga pengajian Islam. Bidang sains kesihatan termasuklah perubatan, pergigian, farmasi dan juga veterinar. Manakala bidang pengajian Islam pula termasuklah bidang syariah dan hukum, usuluddin, tarbiyah dan keguruan, psikologi dan lain-lain.

Universiti Terkemuka di Indonesia

Bagi bidang sains kesihatan, universiti terkemuka yang menawarkan bidang tersebut adalah Universiti Sumatera Utara, Universiti Airlangga, Institut Pertanian Bogor, Universiti Gadjah Mada dan lain-lain. Bagi bidang pengajian Islam pula ditawarkan di dua buah universiti iaitu Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim di Riau dan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry yang terletak di Banda Aceh.

BACA JUGA :   Medan, Indonesia: Menikmati Keindahan Alam dan Kekayaan Budaya

Anda berminat untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara? Daulah Educonsult sedia membantu anda.

Daulah Educonsult bersedia membantu mereka yang memerlukan khidmat nasihat khusunya berkaitan hala tuju untuk melnajutkan pelajaran ke luar negara. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang syarat kelayakan, bidang yang ditawarkan serta cara untuk membuat permohonan, sila hubungi konsultan terlatih kami di talian:

KONSULTAN ATHIRAH: 0183949480

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here