Kebelakangan ini, tular satu cabaran iaitu Lathi Challenge. Cabaran ini memerlukan pengguna media sosial bersolek secara step by step dengan berlatarbelakangkan lagu dendangan rapper Indonesia, Sara Fajira. Lagu tersebut berjudul Lathi.

Cabaran ini muncul selepas muzik video itu sendiri mengetengahkan budaya Jawa dan juga tarian tradisonalnya yang memukau. Tambahan, terdapat juga tarian kuda kepang dan juga wayang kulit yang popular di sekitar Asia Tenggara.

Namun, timbul pula persoalan iaitu solekan yang dikenakan seakan-akan seperti ada unsur pemujaan dan haram bagi orang Islam untuk tuurt serat dalam challenge ini. Terdapat beberapa Pencetus Ummah dan Dai yang menyifatkan challenge ini haram diikuti oleh umat Islam kerana menyalahi apa yang dibenarkan oleh syarak.

View this post on Instagram

Lathi Challenge HARAM Kecoh apabila ambe nyatakan bahawa perbuatan yg sedang viral sekarang iaitu Lathi Challenge adalah HARAM kerana ianya menyalahi apa yg dibenarkan oleh Syarak 'Barangsiapa yang merintis suatu sunnah (yg baik) dalam Islam, maka baginya pahala amalan yang dirintisnya itu serta (dia juga beroleh) pahala orang yang mengamalkannya selepasnya dan Barangsiapa yang merintis suatu sunnah (yg buruk) dalam Islam, maka baginya DOSA amalan yang dirintisnya itu serta (dia juga beroleh) DOSA orang yang mengamalkannya selepasnya ( HR Imam Muslim) Dengan merakamkan video berlatar belakangkan lagu, dgn solekan ala2 syaitan, maka adakah ingin kita katakan perbuatan iti harus dilakukan? Hukum dlm agama bukan berdasarkan akal semata² tetapi mempunyai nas Semalam sy membawa hadis ttg meniru gaya org kafir, walaupun golongan penyokong lathi challenge menyebut bahawa ianya di asas oleh org Indon dan walau sekalipun dia seorang Muslim tetap ada sumber awal yg menyebabkan mereka berani membuat sesuatu yg menyalahi syarak Anak² melihat perkara ini, dan ramai yg meniru terutama sekali org perempuan dgn gaya yg mengaibkan Perlu kita menutup pintu² fitnah kpd agama dan umat Islam ini agar tidak merebak sehingga melalaikan manusia Ambe guna hujjah dan dalil, namun tetap ada yg berani nak cabar dan argue dgn menyatakan itu dan ini Sila teruskan jika rasa Lathi Challenge itu sunnah yg baik, ambe tak mampu nak menyekat kecuali hanya menegur Syed Bakri Al-Yahya #AdeAmbeTakut #BiarTahuJanganDokTahu

A post shared by Syed Bakri Al-Yahya (@syedbakri_alyahyaofficial) on

Menurut PU Syed, challenge ini jelas memaparkan solekan ala-ala syaitan yang tidak perlu diikuti kerana hukum agama bukan berdasarkan akal semata-mata tetapi nas.

Namun terdapat juga beberapa selebriti dan juga instafemes yang sudah pun mengikuti challenge ini. Kebanyakannya menerima sambutan yang luar biasa dari peminat mereka dan ada juga menykong tindakan tersebut.

Di bawah adalah antara beberapa rakyat Malaysia yang turut serta dalam challenge ini :

Perkongsian dari rakyat Indonesia ☝️.

Berminat melanjutkan pengajian ke universiti di luar negara? DAULAH EDUCONSULT menawarkan pengajian bertaraf antarabangsa di universiti terkenal di Mesir, Poland, Rusia, Indonesia, Bangladesh, Turki, Jordan dan sebagainya. Kemasukan adalah pada bulan SEPTEMBER 2020.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here