Arnab Daulah merupakan syarikat membekal produk arnab. Produk yang dibekalkan adalah daging segar, bebola daging, daging burger, bulu arnab, tinja dan urine arnab. Sekiranya pihak peniaga, restoran hendak mendapatkan bekalan daging, bebola daging dan daging burger, anda boleh mendapatkan bekalan menerusi Arnab Daulah. Bukan itu sahaja, jika para penternak dan petani yang mahu tinja dan urine arnab untuk dijadikan baja juga boleh menghubungi kami.

Produk arnab mempunyai banyak kelebihannya, terutama sekali daging arnab. Daging arnab mempunyai banyak manfaat kepada kesihatan. Bukan itu sahaja, daging arnab kaya dengan vitamin, protein dan mineral, malah daging arnab juga rendah lemak serta kolestrol.

Manakala, tinja arnab sangat sesuai untuk menyubur dan memulihkan tanah. Tinja arnab adalah lebih baik daripada baja organik yang ada sekarang, ini kerana tinja arnab mempunyai kandungan nitrogen yang tinggi. Berbanding dengan baja sintetik yang kebanyakan bahan adalah bahan kimia.

Hebat bukan? Arnab bukan sahaja untuk menjadi haiwan peliharaan, arnab diternak juga untuk pemakanan. Di sisi islam juga, arnab boleh untuk dimakan ini kerana arnab bukanlah haiwan yang bertaring dan memakan daging.

BACA JUGA :   Pembelian Daging Arnab Kini Lebih Mudah Dan Pantas

Genetik Arnab

Arnab sering dikenali kerana kemampuannya untuk membiak dengan cepat, yang merupakan sebab mengapa mereka telah digunakan dalam sains untuk mempelajari genetik dan fisiologi pembiakan. Namun, hanya pada abad ke-20 orang mulai bergerak ke arah peningkatan genetik arnab dengan tujuan untuk mencapai pengeluaran daging yang lebih baik.

Secara keseluruhan baka arnab dapat dibahagikan kepada empat kumpulan berdasarkan ukuran dewasa. Keturunan yang berat mempunyai berat badan dewasa melebihi 5kg. Jisim badan mereka menjadikan mereka produk daging yang diinginkan. Purata baka beratnya dari 3.5 hingga 4.5kg dan sering digunakan untuk pengeluaran daging di Eropah Barat.

Seekor arnab jenis ringan mempunyai berat sekitar 2.5-3kg dan biasanya digunakan di negara-negara membangun sebagai daging.

Arnab dewasa dari baka kecil beratnya sekitar 1kg dan tidak dapat digunakan untuk pengeluaran daging. Pengeluaran komersil sering menggunakan baka berat untuk baka dan baka rata-rata untuk sire.

BACA JUGA :   Daging Arnab Mempunyai Kurang Lemak Berbanding Daging Ayam

Kelenturan genetik dan kitaran pembiakan arnab yang pendek digunakan untuk melahirkan keturunan dengan cepat, bervariasi dalam ukuran dan jisim otot, namun kebanyakan kajian mendapati bahawa pengubahsuaian genetik tidak mempengaruhi kualiti daging.

Sumber : Foodstruct

Syarikat Arnab Daulah merupakan syarikat pembekal produk arnab di Malaysia. Syarikat Arnab Daulah bukan sahaja membekal daging arnab, malah terdapat juga produk lain yang dibekalkan.

Antaranya ialah produk makanan (bebola daging arnab, daging burger arnab dan daging arnab segar), bulu arnab, baja (urine dan baja tinja). Jika anda mahu mendapatkan bekalan daging arnab ataupun produk lain. Anda boleh menghubungi pihak Arnab Daulah menerusi talian dibawah serta layari laman web untuk maklumat lanjut.

Daging Arnab Daulah – https://arnabdaulah.com/

Tuan Syed – 013 2090322

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here