Walaupun kita tahu daging arnab mempunyai banyak kebaikan untuk kesihatan. Tetapi pengambilan daging arnab secara berlebihan berkemungkinan menyebabkan berlaku keracunan protein.

Keracunan protein adalah bentuk kekurangan zat makanan yang akut yang berlaku apabila tubuh mengambil terlalu banyak protein, seperti namanya, dan tidak cukup lemak dan karbohidrat.

Nama lain dari proses ini adalah kelaparan arnab (rabbit starvation) dan mal de caribou (kejahatan caribou). Nama itu berasal dari fakta bahawa daging tanpa lemak seperti arnab dan rusa (caribou) mengandungi banyak protein dan lemak yang sangat sedikit.

Vilhjalmur Stefansson ialah yang mencipta istilah kelaparan arnab ini, beliau merupakan seorang penjelajah arktik yang menulis dalam sebuah buku mengenai pemakanan manusia: “Pemakan arnab, jika mereka tidak mempunyai lemak dari sumber lain (seperti ikan, rusa dan sebagainya) akan mengalami cirit-birit pada sekitar seminggu, dengan sakit kepala, kelesuan, ketidakselesaan yang kabur. Sekiranya terdapat arnab yang mencukupi, orang akan makan sehingga perutnya buncit; tetapi tidak kira berapa banyak yang mereka makan, mereka merasa tidak puas.” (Vilhjalmur Stefansson, 1960)

BACA JUGA :   Dapatkan Bekalan Produk Arnab Menerusi Arnab Daulah.

Seperti yang telah dikatakan, simptom keracunan protein ini termasuk loya, sakit kepala, keletihan, cirit-birit, tekanan darah rendah. Keracunan protein tidak boleh dikelirukan dengan ketoksikan protein.

Ketoksikan protein berlaku apabila buah pinggang kurang berfungsi, jadi sisa metabolik protein seperti amonia tidak mempunyai cara untuk meninggalkan organisma dan membuat penambahan toksik yang berpotensi.

 

Keracunan protein sebaliknya adalah pengambilan protein yang berlebihan yang akhirnya boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.

Menerusi portal makanan Foodstruct, secara umumnya keracunan protein sangat jarang berlaku, tetapi dengan “diet protein tinggi” yang baru, penting untuk diingat bahawa tubuh memerlukan keseimbangan semua pemakanan, termasuk lemak dan karbohidrat.

Sumber : FOODSTRUCT

BACA JUGA :   Dapatkan Produk Arnab Di Arnab Daulah.

Syarikat Arnab Daulah merupakan syarikat pembekal produk arnab di Malaysia. Syarikat Arnab Daulah bukan sahaja membekal daging arnab, malah terdapat juga produk lain yang dibekalkan.

Antaranya ialah produk makanan (bebola daging arnab, daging burger arnab dan daging arnab segar), bulu arnab, baja (urine dan baja tinja). Jika anda mahu mendapatkan bekalan daging arnab ataupun produk lain. Anda boleh menghubungi pihak Arnab Daulah menerusi talian dibawah serta layari laman web untuk maklumat lanjut.

Daging Arnab Daulah – https://arnabdaulah.com/

Tuan Syed – 013 2090322

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here