Apa yang dimaksudkan dengan herd immunity? Herd Immunity atau imuniti kelompok ialah keadaan penularan jangkitan penyakit tidak dapat berlaku kerana sebahagian besar masyarakat itu mempunyai imuniti atau daya tahan terhadap penyebab jangkitan penyakit itu.

Dalam erti kata lain, jika sebahagian besar penduduk mempunyai kekebalan (immuniti) terhadap sesuatu penyakit. Ianya tidak mungkin berlaku sebarang penyebaran dari orang ke orang. Apabila tidak berlaku sebarang penyebaran, seluruh masyarakat juga akan terlindung dan bukan hanya mereka yang kebal.

Selalunya,  beberapa peratusan populasi perlu menjadi immune kepada penyakit berjangkit, ianya supaya orang lain yang tidak mempunyai immuniti tidak mungkin berinteraksi dengan orang yang dijangkiti dan menjadi salah seorang yang dijangkiti.

Berapakah peratusan komuniti yang perlu kebal atau immune untuk mencapai imuniti kelompok? Ia berbeza dari penyakit ke penyakit. Semakin banyak penyakit berjangkit, semakin besar bahagian penduduk yang perlu kebal (immune) terhadap penyakit tersebut untuk menghentikan penyebarannya.

BACA JUGA :   23 Kluster Berpunca Daripada Sabah.

Sebagai contohnya, demam campak adalah penyakit yang berjangkit. Dianggarkan 94% penduduk mesti kebal untuk mengganggu rantai penularan.

Bagaimana mahu mencapai immuniti kelompok (herd immunity) ini?

Vaksin

Vaksin untuk virus yang menyebabkan COVID-19 adalah pendekatan yang ideal untuk mencapai imuniti kelompok. Vaksin menimbulkan kekebalan (immunity) tanpa menyebabkan penyakit atau mengakibatkan komplikasi.

Immuniti kelompok berkemungkinan dapat melindungi populasi dari penyakit, termasuk mereka yang tidak dapat divaksinasi, seperti bayi baru lahir atau mereka yang telah mengganggu sistem kekebalan tubuh.

Dengan menggunakan konsep immuniti kelompok, vaksin berjaya mengawal penyakit berjangkit yang bahaya seperti cacar, polio, difteria, rubella, dan banyak lagi.

Kesimpulannya, Herd Immunity ini berupaya melindungi mereka yang mempunyai sistem imun rendah. Penularan jangkitan penyakit tidak akan dapat berlaku kerana sebahagian besar masyarakat itu mempunyai imuniti atau daya tahan terhadap penyebab jangkitan penyakit itu. Imuniti atau daya tahan itu diperoleh hasil imunisasi.

BACA JUGA :   Tempoh Kuarantin Kepada Pengembara Dikurangkan Kepada 10 Hari Berbanding 14 Hari

Sumber: Mayo Clinic, Kementerian Kesihatan Malaysia

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here