Warga New York yang sudah mendapatkan vaksin sekurang-kurangnya satu dos diberi kelonggaran untuk memasuki premis tertutup. Hal ini bertujuan untuk mengurangkan risiko keboleh jangkitan wabak Covid-19 terhadap orang ramai. Oleh itu, warga yang belum mendapat suntikan vaksin dilarang untuk memasuki kawasan awam.

Datuk Bandar Bill de Blasio telah membuat pengumuman yang membenarkan penduduk yang telah mendapatkan suntian vaksin sahaja yang boleh menggunakan kemudahan bandar. Kemudahan bandar yang dinyatakan adalah seperti restoran, bar, gim, pertunjukan awam, muzium dan tempat-tempat tertutup yang lain.

Namun begitu, peraturan tersebut memberi kesulitan kepada para pelayan seperti pelayan bar, pelayan restoran dan agen tiket untuk menjadi penggerak utama dalam peraturan vaksinasi. Mereka lebih tegas dalam mengawal kemasukan orang yang masuk ke premis-premis pemilik perniagaan di pintu masuk. Ini untuk memastikan setiap pelanggan yang datang sudah mendapat sekurang-kurangnya satu dos suntikan vaksin.

BACA JUGA :   10 Destinasi Pelancongan Paling Banyak Dilawati Di Dunia

Sejak New York membuat pengumuman itu, San Francisco dan New Orleans juga dilihat mengikut peraturan yang sama untuk melarang penduduk yang masih belum divaksin daripada memasuki beberapa pernigaaan. Los Angeles juga masih mempertimbangkan peraturan aserupa kepada negera mereka.

Peraturan tersebut akan berkuat kuasa pada Selasa, dan mana-mana perniagaan yang tidak mematuhi syarat tersebut akan didenda bermula pada 13 September.

Sumber: Astro Awani

Anda boleh klik pada rajah untuk ke laman web rasmi Daulah Educonsult. Jika anda mahu mengetahui maklumat yang lebih mendalam berkenaan peluang sambung belajar di universiti luar negara, anda boleh berhubung dengan konsultan pendidikan Daulah Educonsult. Anda juga boleh mengikuti laman media sosial rasmi Daulah Educonsult untuk mengetahui maklumat lanjut tentang universiti dan bidang yang ditawarkan.

BACA JUGA :   TUN MAHATHIR KEMBALI KE PBB SELEPAS 15 TAHUN

Nombor pejabat : 03-92851322
Nombor khidmat pelanggan : 018-9624322
Nombor konsultan utama : 013-2090322 (Tuan Syed)
Website : http://daulahmedic.com/
Facebook : Daulah Educonsult
Youtube : Daulah Educonsult
Email : daulahmedic@gmail.com  

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here