Berminat dalam bidang Pengajian Islam seperti Usuluddin, Syariah dan Dakwah namun bukan berasal dari aliran agama? Namun adakah anda akan hentikan perjalanan anda disebabkan isu ini? Jangan begitu, admin ada berita baik untuk dikongsikan bersama anda yang berminat dalam bidang ini.

π”ππˆπ•π„π‘π’πˆπ“π€π’ πˆπ’π‹π€πŒ ππ„π†π„π‘πˆ 𝐒𝐔𝐋𝐓𝐀𝐍 π’π˜π€π‘πˆπ… πŠπ€π’π’πˆπŒ

Nama universiti di atas mungkin agak familiar bagi pelajar aliran agama. Universiti ini terletak di Riau, Indonesia dan pelajar yang melakukan permohonan pendaftaran adalah confirm seat! Tambahan, lokasinya yang dekat dengan Malaysia memudahkan perjalanan dan sekaligus menjimatkan kos pengangkutan.

Tambahan, universiti ini sering menjadi pilihan utama pelajar kerana kemampuannya yang mampu melahirkan graduan yang berkualiti di samping kualiti pensyarahnya yang tersendiri.

Kelebihan UIN SUSKAΒ 

  1. Terbuka kepada pelajar lepasan SPM, O-Level, Diploma, STPM, STAM, Asasi, A-Level, Matrikulasi, IB dan SETARAF. Anda bukan dari aliran agama namun mahu melanjutkan pengajian di universiti ini, jangan risau. Anda hanya perlu lakukan permohonan sahaja. Universiti ini menerima pendaftaran dari pelajar yang bukan dari aliran agama juga.
BACA JUGA :   Peluang Lanjutkan Pengajian Di Indonesia Sesi September 2021.

2. Kos yuran yang rendah juga antara kelebihan yang ditawarkan oleh universiti ini.Β  Β  Β  Β  Β  Β  Β  Β Walaupun rendah, kadar kualiti pengajian adalah berada di kualiti yang tertinggi.Β  Β  Β  Β  Β  Β  Β  Β Universiti ini sudah banyak melahirkan graduan yang cemerlang. Yuran yang ditawarkanΒ  Β  Β adalah rendah berbanding dengan kadar yuran di IPTS di Malaysia.

3. Tempoh pengajian adalah 4 tahun untuk peringkat Ijazah Sarjana Muda. Terdapat 3Β  Β  Β  Β  Β  Β  bidang utama yang pelajar boleh pilih iaitu Syariah, Dakwah dan juga Usuluddin.

4. Agama rasmi di Indonesia adalah agama Islam. Sekiranya pelajar ingin melancong keΒ  Β  Β  Β lokasi lain di Indonesia, makanan halal dan tempat untuk beribadah sangat mudahΒ  Β  Β  Β  Β  Β  Β ditemui. Tambahan, bahasa dan budaya yang lebih kurang sama juga memudahkan sesiΒ  Β  Β komunikasi. Jika anda penonton tegar sinetron dari negara ini, rasanya anda tidak akanΒ  Β  Β mengalami kesulitan sepanjang berada di negara ini.

BACA JUGA :   Teringin Nak Belajar Pengajian Islam? Jom Masuk UIN Suska!

5.Indonesia dan Malaysia terletak di garisan Khatulistiwa yang sama. Oleh itu, kedua-dua negara ini mempunyai cuaca yang seakan-akan sama iaitu hujan dan panas setiap tahun. Pelajar dari Malaysia semestinya dapat menyesuaikan diri dengan cuaca di Indonesia.

Fakulti Usuluddin

Kemasukan seterusnya adalah September 2022. Pelajar yang berminat boleh mula melakukan pendaftaran bermula sekarang. Anda digalakkan untuk menjalani sesi konsultasi terlebih dahulu bersama konsultan terbaik di Daulah Educonsult. Rancang masa depan anda bersama mereka.

Website : http://daulahmedic.com/β€―
Facebook : Daulah Educonsultβ€―
Youtube : Daulah Educonsultβ€―
Nombor pejabat : 03-92851322
Nombor khidmat pelanggan : 018-9624322β€―
Nombor konsultan utama : 013-2090322β€―(Tuan Syed)

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here