Daddies perlu tahu bahaya asap rokok pada kanak- kanak, apabila kanak-kanak terdedah dengan asap rokok walaupun bukan secara direct.

Terdapat kepekatan bahan kimia beracun seperti bahan karsinogen, nikotin, karbon monoksida, benzen, formalsehid dan hidrogen sianid yang terkandung dalam asap rokok ‘basi’ adalah lebih banyak jika dibandingkan dengan kepekatan asap disedut oleh perokok secara aktif.

Ini bermakna asap rokok itu lebih berbahaya kepada kanak-kanak berbanding daddies sendiri. Justeru itu, daddies perlu ambil penduli kerana ia memberi kesan kepada kanak-kanak antara akan mengalami :

  • Masalah saluran pernafasan

– Kanak-kanak mempunyai bentuk peparu yang lebih kecil dan masih dalam peringkat perkembangan amat penting untuk dijaga bagi mengelakkan masalah penyakit paru-paru kerana hampir 90 % daripada kanak-kanak yang menghidap penyakit paru-paru.

BACA JUGA :   Resepi Lemon Buttermilk Salmon

  • Serangan lelah

– Kanak-kanak berkemungkinan menghidap lelah (asthma).Terdapat kajian mendapati bahawa kandungan nikotin dalam rokok boleh menyebabkan ubat lelah tidak dapat memberi kesan 100%.

serangan lelah akan jejaskan tumbesaran kanak-kanak

  • Jejaskan perkembangan IQ anak

– Menurut data oleh American For Non-Smokers’ Right, kesan asap rokok ini boleh merencatkan keupayaan anak kecil untuk belajar. Ia dibuktikan dengan skor IQ 2.87 poin lebih rendah berbanding anak kecil yang tidak terdedah kepada asap rokok.

  • Punca kepada penyakit lain: seperti telinga bernanah

– Menurut data oleh American For Non-Smokers’ Right, kesan asap rokok ‘basi’ ini boleh merencatkan keupayaan anak kecil untuk belajar. Ia dibuktikan dengan skor IQ 2.87 poin lebih rendah berbanding anak kecil yang tidak terdedah kepada asap rokok.

BACA JUGA :   Kepentingan Nutrisi Buat Ibu Hamil.
Kanak-kanak akan alami telinga bernanah

Elakkan anak-anak dari bau asap rokok kerana bau asap rokok memberi kesan yang besar berbanding dengan si perokok. Semoga bermanfaat!

Anda sedang mencari service berpantang yang super boleh hubungi Calya confinement sebagai pilihan anda!. Anda boleh hubungi nombor yang tertera di bawah.

No Khidmat Pelanggan : 0182080827

No Konsultan Hafizzah : 0184630456

Boleh layari laman sesawang kami untuk mendapatkan lebih lanjut info-info serta tips-tips menarik :

FacebooK:https://m.facebook.com/calyaconfinement/?tsid=0.5607320087632885&source=result
Telegram : https://t.me/calyaconfinementofficial
Instagram : https://www.instagram.com/calyaconfinement/
Youtube : https://youtube.com/channel/UCF1ELTjeLj32Dr5E3IkzN3A

Tiktok: https://www.tiktok.com/@calyaconfinement

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here