Makanan yang perlu dielakkan semasa berpantang.

0
6902

Mesti mommies rasa bosan dengan makanan pantang dan craving macam-macam makanan. Nak tunggu habis pantang lama sangat. Boleh ke nak makan coklat hm?

Sebenarnya, mommies boleh je makan coklat semasa berpantang tetapi coklat yang dimakan haruslah “dark chocolate ” dan bukanlah milk chocolate. Ini kerana, milk chocolate mengandungi gula yang tinggi. Dark chocolate adalah sesuai untuk dimakan kerana ia tinggi anti-oksidan dan juga anti-stress.

Seterusnya, adalah ibu berpantang harus elakkan daripada makan maggi dan air gas. Ini kerana, makanan segera, snek, dan minuman bergas tidak baik untuk kesihatan kerana kandungan nutrisinya yang amat rendah. Sekaligus ia mengandungi  kandungan gula yang terlalu tinggi dan tidak sesuai untuk ibu berpantang.

BACA JUGA :   Ketahui 6 makanan tambahan untuk ibu hamil.

Di samping itu, minuman yang berkafein juga harus dielakkan seperti kopi dan teh. Lebihan kafein akan menghalang ibu untuk mendapatkan tidur dan rehat yang secukupnya, sehingga menyebabkan keletihan dan lesu.

Tambahan pula, makanan pedas seperti cili dan rempah, kerana ia boleh mengakibatkan masalah ulser pada mulut, sembelit, dan haemorrhoids pada ibu berpantang.

Jadi ibu berpantang haruslah jaga pemakanan semasa dalam tempoh berpantang. Ibu berpantang dinasihatkan mengambil makanan yang seimbang dan dapatkan nasihat pakar pemakanan jika perlu.

Di Calya, kami juga ada menyediakan urutan khas dan rawatan khusus untuk ibu semasa mengandung dan berpantang. Sekiranya, mommies inginkan rawatan berkualiti dengan bidan Calya yang berpengalaman lebih 10 tahun serta terlatih dan bertauliah ni, mommies boleh terus hubungi nombor yang tertera di bawah :

BACA JUGA :   Berpantang Bersama Calya Confinement

No Customer Service : 018-2080827
No Konsultan Cik Irfa : 012-6692067

Boleh layari laman sesawang kami untuk mendapatkan lebih lanjut info-info serta tips-tips menarik:

Facebook : https://www.facebook.com/calyaconfinement/
Telegram : https://t.me/calyaconfinementofficial
Instagram : https://www.instagram.com/calyaconfinement/
Youtube : https://youtube.com/channel/UCF1ELTjeLj32Dr5E3IkzN3A

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here