PAKAIAN TRADISI MASYARAKAT DI INDONESIA

0
1010

Jati diri sebuah daerah dibentuk dari identitas pemakaian adat indonesia. Bagi merayakan acara-acara istimewa, pakaian adat diguna pakai dan busana ini dikenakan untuk mewakili kelompok sukuk kaum tertentu. Mari saya tunjukkan antara pakaian2 tradisional di negara ini.

  1. Ulee Balang dari Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam

 

Di Nanggroe Aceh Darussalam , pakaian tradisional ini adalah paling terkenal di Indonesia. Ia dikenali sebagai adat yang berasal dari provinsi acheh.  Malah bahan kain seperti sutra mahupun bahan kapas diguna pakai untuk adat di Acheh.

2. Ulos dari Provinsi Sumatera Utara

Ulos adalah pakaian yang sering digunakan untuk upacara adat. Ia juga dikenali sebagai kain khas dari suku di Sumatera Utara yakni Batak. Malah, ulos digunakan sebagai penutup kepala hingga selendang. Mahupun ia dipakai untuk menggantikan baju dan sarung.

BACA JUGA :   Ketahui Antara Universiti Di Luar Negara Yang Telah Diiktiraf Oleh MQA

3. Bundo Kanduang dari Provinsi Sumatera Barat

Bundo kanduang dikenali sebagai pakaian yang berasal dari Sumatera Barat iaitu Minangkabau. Ia terkenal sebagai pakaian adat Wanita dan merupakan simbol peranan penting seorang ibu di dalam keluarga.

4. Aesan Gede dari Provinsi Sumatera Selatan

Pakaian tradisi sumatera selatan dikenali sebagai Aesan. Pakaian ini merupakan simbol keagungan serta membawa keterempilan yang menarik dan mewah. Pakaian ini dapat dilihat pada upacara perkahwinan.

Jadi bagaimana? Terpegun bukan melihat pakaian2 tradisional di negara Indonesia ? Tunggu apa lagi, Inilah masa impian anda tercapai untuk menjelajah lebih lagi tentang negara Indonesia . Admin ada idea, dengan melanjutkan pelajaran ke universiti terbaik di indonesia anda dapat mengetahui pelbagai jenis penceritaan,sejarah,adat resam dan bermacam lagi.

BACA JUGA :   Pengajian Universiti Luar Negara Diiktiraf Melalui Daulah Educonsult

Daulah Educonsult menawarkan peluang melanjutkan pengajian ke Universitas Sumatera Utara untuk kemasukan sesi september 2022. Jika anda berminat, anda boleh melakukan pendaftaran awal bermula dari sekarang sementara kuota masih ada. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi talian yang tertera di bawah

Pejabat : 03-92851322

Customer Service: https://bit.ly/konsultan-A

Konsultan Utama : 013-2090322 (Tuan Syed)

Konsultan Daulah: https://bit.ly/KonsultanAmal

Jangan lupa untuk ikuti kami di mana-mana platform media sosial seperti yang berikut:-

Website: www.daulahmedic.com

Facebook: https://bit.ly/fbdaulah

Twitter: https://bit.ly/twitterdaulah

Instagram : https://bit.ly/igdaulahedu

Youtube : https://bit.ly/youtubedaulah

Tiktok : https://bit.ly/tiktokdaulah

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here