TIPS KESELAMATAN KETIKA MEMANDU KENDERAAN KETIKA MUSIM HUJAN

0
510

Semua orang tahu sekarang negara kita dilanda hujan yang sering setiap hari, biasalah dah hujung tahun musim hujan melanda. jadi apa yang perlu anda semua buat ketika menghadapi musim hujan ni? Banyak perkara atau bencana yang kita tak pasti antaranya banjir kilat, tali air dan sebagainya. jadi anda di luar sana perlu sangat berhati-hati dan beri perhatian terhadap kanak-kanak untuk bermain diluar.

bagaimana dengan orang yang bekerja diluar? lagi-lagi ketika memandu dijalan raya ketika hujan lebat. ia sangat bahaya dan boleh mendatangkan kemalangan.

Walaupun ramai diantara kita yang mempunyai lesen kenderaan dan sudah diajar untuk sentiasa berwasapada ketika memandu tidak kira dalam keadaan apa sekalipun. Cuma ketika dimusim hujan ini anda perlu berikan perhatian sepenuhnya terhadap pemanduan anda kerana ketika musim hujan antara kemalangan yang sering berlaku adalah akibat jalan licin dan lain-lain.

papan tanda jalan licin

ini admin kongsikan tips-tips keselamatan pemanduan ketika musim hujan.

  1. Kurangkan kelajuan ketika memandu

    pemanduan ini sangat penting ketika musim hujan kerana dapat mengelakkan anda dari kemalangan jalan raya. ketika musim hujan ini anda perlu berhati-hati dalam memandu kerana kenderaan lain dari akan berlawanan akan melalui lopak air dan akan menyebabkan percikan air ke cermin kereta hadapan anda. Percikan air ini boleh mengakibatkan anda hilang kawalan dan anda tidak dapat melihat jalan raya.

  2. jaga penjarakkan antara kereta hadapan 

Jarak antara kenderaan lain juga perlu dititkberat kerana jika anda tidak memberikan perhatian terhadap penjarakkan ia akan mengakibatkan kenderaan berlanggar dengan kenderaan hadapan. Selain itu juga, jarak keselamatan yang sepatutnya anda patuhi dengan kereta hadapan adalah peraturan 2 saat dan ketika musim hujan peraturan yang perlu dipatuhi adalah peraturan 4 saat untuk mengelakkan sebarang kemalangan jalan raya.

3. lampu kenderaan sentiasa buka

Pada musim hujan cuaca dan persekitaran akan menjadi gelap dan mengakibatkan anda kurang jelas lihat persekitaran . Jadi kegunaan lampu kereta yang ada pada kereta anda itu sangat penting dan perlu dihidupkan ketika hujan bagi mengelakkan berlanggar dari belakang serta memudahkan kereta lain untuk mengesan kedudukan kereta anda.

4.Sentiasa dapatkan info trafik semasa

Hujan lebat diramal lebih dua jam di Selangor, Perak - Utusan Malaysia
utusan malaysia

sekarang ni mudah sahaja untuk pemandu-pemandu kenderaan di luar sana untuk dapatkan info trafik terkini tau antaranya melalui Radio, Waze dan lain-lain. Kalau admin, admin lagi suka waze sebab dekat maps tu dia dah bagi simbol & tulisan . Info trafik sangat penting untuk semua kerana kita dapat tahu keadaan di bahagian-bahagian highway atau susur jalan di kawasan-kawasan lain.

jadi admin harap tips-tips ini dapat membantu anda dalam pemanduan ketika musim hujan.

ANDA BERMINAT UNTUK LANJUTKAN PENGAJIAN KE LUAR NEGARA? TAPI MASIH BELUM JUMPA UNIVERSITI YANG TERBAIK? JANGAN BIMBANG, JOM DAPATKAN MAKLUMAT LANJUT BERSAMA KONSULTAN DAULAH SEKARANG!

Kuota terhad, siapa cepat dia dapat!
.
Untuk matlumat lanjut anda boleh hubungi Nombor yang tertera dibawah: –
Pejabat: 03-92851322
Customer Service: bit.ly/konsultandaulah-e
Konsultan utama: 013-2090322 (Tuan Syed)
Konsultan Daulah: https://bit.ly/KonsultanZuraini 018-3845685

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here