Rumah tangga yang bahagia adalah rumah tangga yang penuh dengan cinta, kasih sayang, penghargaan, dan pengertian antara pasangan suami isteri. Tetapi jika isteri sedang berpantang, terdapat beberapa perkara yang tidak patut dilakukan oleh ibu yang sedang berpantang. Antara perkara tersebut ialah:

1. Berhubungan seksual – Ini disebabkan oleh luka bersalin yang masih terbuka. Jika dilakukan, ia boleh menyebabkan jangkitan atau pendarahan yang serius.

2. Melakukan kerja berat – Wanita yang baru sahaja bersalin perlu berehat dan elakkan kerja-kerja yang berat seperti mengangkat barang yang berat. Ini kerana ia boleh menyebabkan pendarahan, peningkatan tekanan darah, dan kepenatan yang teruk.

3. Memakai pakaian yang ketat – Pakaian yang ketat boleh membatasi peredaran darah dan mengganggu proses pemulihan tubuh selepas bersalin. Oleh itu, wanita yang berpantang disarankan untuk memakai pakaian yang longgar dan selesa.

4. Merokok dan minum alkohol – Merokok dan minum alkohol boleh memudaratkan kesihatan ibu dan bayi. Wanita yang berpantang sangat disarankan untuk berhenti merokok dan minum alkohol sepenuhnya.

5. Melakukan senaman yang berat – Wanita yang berpantang disarankan untuk melakukan senaman ringan sahaja seperti senaman Kegel untuk menguatkan otot-otot pinggul dan membantu dalam proses pemulihan selepas bersalin. Senaman yang terlalu berat boleh memudaratkan kesihatan dan memlambatkan proses pemulihan.

Proses berpantang ianya makan masa. Tetapi dengan rawatan yang betul proses pemulihan ketika berpantang boleh dipercepatkan. Oleh itu, Calya menyediakan rawatan berpantang bagi membantu proses berpantang ibu.

Untuk maklumat lanjut atau sebarang pertanyaan boleh hubungi ditalian berikut :

Customer servis 1 : 018-2080827
Customer servis 2 : 018-4701322

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here