Ayuh ke Bidang Perubatan di Universitas Hasanuddin, Makassar

0
404

Universitas Hasanuddin (UNHAS) adalah sebuah universitas awam yang terletak di Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia. Ia ditubuhkan pada tahun 1956 dan dinamakan sempena Sultan Hasanuddin, seorang wira nasional dan raja terakhir Kerajaan Gowa. Universitas Hasanuddin merupakan salah satu universiti yang tertua dan terbesar di Indonesia Timur yang menawarkan bidang perubatan.

Kampus UNHAS merangkumi kawasan seluas kira-kira 180 hektar dan mempunyai pelbagai kemudahan seperti dewan kuliah, makmal, perpustakaan, kemudahan sukan dan asrama pelajar. Universiti ini juga mempunyai beberapa pusat penyelidikan dan institut, termasuk Pusat Penyelidikan Universiti Hasanuddin (HUREC), Penyelidikan Marin dan Perikanan (CMFR) dan Kajian Bencana (CDS).

UNHAS mempunyai pelajar yang pelbagai, termasuk pelajar dari pelbagai wilayah di Indonesia dan negara lain. Universiti ini juga mempunyai perkongsian dan kerjasama dengan beberapa universiti dan organisasi antarabangsa membolehkan pelajarnya dan fakultinya menyertai program pertukaran antarabangsa dan projek penyelidikan bersama.

BACA JUGA :   Kemasukan Ke Universiti Di Rusia dan Indonesia Sesi 2020/2021

Perubatan di Universitas Hasanuddin

Program perubatan di Universitas Hasanuddin (UNHAS) adalah program ijazah sarjana muda selama enam tahun yang bertujuan untuk menghasilkan profesional perubatan yang berdaya saing dan terlatih untuk memberikan perkhidmatan penjagaan kesihatan berkualiti kepada masyarakat.

Berikut adalah beberapa butiran lanjut mengenai program perubatan di UNHAS:

 

  • Latihan klinikal

Tempat ini mempunyai hospital-hospital dan pusat kesihatan yang berafiliasi untuk menyediakan peluang latihan klinikal kepada pelajar perubatan. Semasa fasa kurikulum, pelajar bergilir-gilir melalui pelbagai jabatan klinik seperti perubatan dalaman, pembedahan, pediatrik dan psikiatri. Latihan ini memberikan pelajar dengan kemahiran dan pengalaman yang diperlukan untuk mendiagnosis dan merawat pesakit secara berkesan.

  • Penyelidikan

Universiti ini menekankan penyelidikan yang kuat dan pelajar perubatan mempunyai peluang untuk menyertai pelbagai projek dan inisiatif penyelidikan. Pelajar juga boleh menyertai Mesyuarat Saintifik Perubatan UNHAS setiap tahun, di mana mereka boleh membentangkan hasil kajian mereka dan belajar daripada penyelidik lain.

  • Fasiliti

Fasiliti kemudahan dan peralatan yang moden untuk menyokong bidang perubatan. Universiti mempunyai perpustakaan perubatan, makmal anatomi dan patologi, pusat simulasi dan pusat kemahiran klinikal yang dilengkapi dengan teknologi terkini untuk meningkatkan pengalaman pembelajaran pelajar.

  • Peluang kerjaya

Selepas tamat pengajian, pelajar perubatan dari UNHAS boleh mengejar pelbagai kerjaya dalam bidang perubatan termasuk praktik klinikal, penyelidikan, akademik, kesihatan awam dan pengurusan penjagaan kesihatan.

BACA JUGA :   Kelebihan Sambung Belajar di Vistula University

Secara keseluruhan, Universitas Hasanuddin merupakan institusi pengajian tinggi yang terkemuka di Indonesia dan telah membuat sumbangan yang signifikan kepada pembangunan wilayah dan negara melalui program akademik dan penyelidikan.

Berminat untuk belajar bidang perubatan di Universitas Hasanuddin, Indonesia? Anda boleh menghubungi kami di Daulah Educonsult:

Facebook : Daulah Educonsult
Youtube : Daulah Educonsult
Email : daulahmedic@gmail.com
Pejabat : 03-92851322
Khidmat Pelanggan : 018-9624322
Konsultan Utama : 013-2090322 (Tuan Syed)
Konsultan : 010-8694840

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here