Makanan Khas yang Sedap dari Poland

0
253

Poland mempunyai warisan makanan yang khas dan bervariasi yang menawarkan pelbagai hidangan yang sedap dan unik yang patut dicuba. Sebagai negara yang terletak di Eropah Tengah, Poland terinspirasi oleh pelbagai pengaruh dari seluruh benua termasuk pengaruh dari Jerman, Austria, Rusia dan Lithuania.

Poland mempunyai banyak makanan yang sedap dan unik yang patut dicuba. Berikut adalah beberapa makanan khas Poland yang popular:

  • Pierogi

Sejenis pastri berisi bahan-bahan seperti daging, kentang, keju atau buah-buahan yang dibungkus dengan kulit pastri dan direbus atau digoreng. Pierogi sering dihidangkan dengan krim masam atau bawang goreng.

  • Bigos

Sejenis masakan campuran daging dan sayuran seperti kubis, kentang, dan kacang polong. Biasanya dimasak dalam periuk besar dan dimakan dengan roti atau kentang rebus.

BACA JUGA :   Dhaka Medical College Menawarkan Bidang Perubatan Terbaik di Bangladesh

  • Zurek

Sejenis sup masam yang dihidangkan dalam roti dengan telur dan sosej. Sup ini dibuat dengan menggunakan tepung rye yang memberikan rasa masam.

 

 

  • Kielbasa

Sejenis sosej Poland yang terkenal di seluruh dunia. Sosej ini dibuat dengan campuran daging babi, bawang putih, dan rempah-rempah dan biasanya dihidangkan dengan roti atau kentang rebus.

  • Golabki

Sejenis hidangan gulungan daging yang dibalut dengan kubis yang direbus dan dimakan dengan sos tomato atau krim masam.

  • Makowiec

Sejenis kek yang dibuat dengan campuran biji poppy, gula, kismis, dan kulit pastri. Kek ini biasanya dimakan pada waktu Krismas dan Easter.

  • Sernik

Sejenis kek keju yang dibuat dengan campuran keju krim, telur, gula dan kulit pastri. Kek ini sangat popular di Poland dan biasanya dimakan sebagai pencuci mulut.

BACA JUGA :   Baca 5 Sebab Anda Perlu Sambung Belajar Dalam Bidang Perubatan Di KSMU, Rusia

Semuanya nampak sedap dan lazat kan? Memang rasa nak cuba tu membuak-buak. Itulah beberapa makanan khas Poland yang sedap dan patut dicuba. Terdapat banyak lagi hidangan khas Poland yang menarik untuk dicuba.

Berminat untuk sambung belajar di Poland? Boleh hubungi kami untuk mendapatkan makluman lebih lanjut di:

Facebook : Daulah Educonsult
Youtube : Daulah Educonsult
Email : daulahmedic@gmail.com
Pejabat : 03-92851322
Khidmat Pelanggan : 018-9624322
Konsultan Utama : 013-2090322 (Tuan Syed)
Konsultan : 010-8694840

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here