Usia satu bulan adalah tempoh penting dalam perkembangan bayi. Selepas sembilan bulan dalam kandungan, bayi anda kini menyesuaikan diri dengan persekitaran luarnya yang baharu. Kali ini admin akan konsikan dan menerangkan pelbagai aspek perkembangan bayi berusia satu bulan, termasuk perkembangan fizikal, emosi dan pola tidur.

  1. Perkembangan Fizikal

Berat dan panjang: Menjelang usia satu bulan, bayi biasanya kembali ke berat lahirnya, walaupun sesetengah bayi mungkin masih berada di bawah berat lahirnya sedikit. Secara purata, bayi akan mendapat kira-kira 600–800 gram pada bulan pertama mereka. Dalam tempoh ini, panjang bayi juga akan meningkat kira-kira 2.5-3.8 cm.

  1. Perkembangan Motorik

Keupayaan untuk mengangkat kepala: Bayi mula mempunyai sedikit kekuatan di leher dan kepala mereka, walaupun mereka masih lemah. Ini adalah peringkat awal perkembangan motor yang membolehkan mereka mengangkat kepala lebih tinggi sambil berbaring telentang.

  1. Perkembangan Sosial dan Emosi
BACA JUGA :   Fakta dan Pentingnya Interaksi Awal

Respons kepada ibu bapa: Bayi berusia sebulan akan mula mengenali suara ibu bapa mereka dan mungkin tersenyum atau mengeluarkan suara kecil sebagai tindak balas terhadap kehadiran mereka.

  1. Pola Tidur

Tidur dan Penyusuan: Bayi pada usia ini masih tidur pada kebanyakan masa, dan masa penyusuan adalah kerap. Mereka mungkin tidur sekitar 16-18 jam sehari, tetapi ini berbeza dari bayi ke bayi.

Adalah penting untuk diingat bahawa setiap bayi berkembang mengikut rentak mereka sendiri, dan oleh itu, tidak perlu risau jika bayi anda tidak mencapai semua pencapaian perkembangan mereka pada usia satu bulan. Apa yang paling penting ialah anda memberikan bayi anda kasih sayang, penjagaan dan perhatian yang diperlukan untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan yang sihat.

BACA JUGA :   Belajar di Luar Negara: Pilih Universiti Terbaik

Untuk info produk dan info bayi, boleh terus hubungi kami atau klik link berikut :-

𝗧𝗘𝗥𝗨𝗦 𝗧𝗘𝗞𝗔𝗡 𝗟𝗜𝗡𝗞 𝗗𝗜𝗕𝗔𝗪𝗔𝗛👇👇

✅ https://beacons.ai/winkybaby

✅Customer Service: 0 11-5765 6445

✅Customer Service: 0 11-5765 6445

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here