5 mitos zaman dulu yang masih orang percaya sampai sekarang

0
61

Bila kita sebut pasal mitos, selalu je melekat dalam budaya dan kepercayaan masyarakat setempat walaupun kadang terdengar macam tidak masuk akal kalau ikut logik. Ini ada beberapa mitos yang masih ramai orang percaya sampai sekarang:

  1. Bersiul di malam hari

Selalu kita dengar pasal bersiul ni macam dalam cerita seram klasik kan? Kadang-kadang mitos seperti ini boleh dikaitkan dengan usaha untuk mengehadkan tingkah laku tertentu yang dianggap mengganggu ketenteraman waktu malam.

2. Dilarang ambil gambar bertiga

Mitos ini cukup menarik kerana berkaitan dengan takhyul tentang angka dan simbolisme dalam gambar. Namun begitu, tiada bukti saintifik yang menyokong dakwaan kalau ambil gambar bertiga boleh mempengaruhi umur seseorang.

BACA JUGA :   Awas! Korset Mampu Pulihkan Demam Kuning Bayi Hanya Mitos

3. Tidak boleh potong kuku pada malam hari

Ini boleh dianggap sebagai contoh bagaimana kebiasaan lama boleh diinterprestasikan secara berbeza oleh masyarakat moden. Mungkin kepercayaan ini berasal dari kekurangan pendedahan pada zaman dulu.

4. Burung gagak di atas rumah

Burung sering mempunyai mitologi tersendiri dalam pelbagai budaya. Di sini, gagak dianggap sebagai pembawa berita buruk. Ini juga boleh dikaitkan dengan pemerhatian manusia terhadap tingkah laku burung hantu yang mungkin secara kebetulan berlaku serentak dengan kejadian buruk.

5. Ayam berkokok pada waktu petang atau malam hari

Ini hampir sama dengan mitos tentang burung gagak. Tapi konsep ayam pula boleh menjadi amaran tentang kehadiran pencuri. Mungkin waktu dulu ada kejadian yang benar-benar berlaku dan kemudian diberikan interprestasi mitologis.

BACA JUGA :   Awas! Korset Mampu Pulihkan Demam Kuning Bayi Hanya Mitos

BERMINAT UNTUK SAMBUNG BELAJAR DI LUAR NEGARA? TAPI TAKTAHU KAT MANA DAN BIDANG APA YANG SESUAI?

SEGERA HUBUNGI DAULAH EDUCONSULT UNTUK KONSULTASI SECARA PERCUMA

Siapakah Daulah Educonsult?

Daulah Educonsult adalah agensi pendidikan yang menyediakan perkhidmatan konsultasi kepada para pelajar yang ingin melanjutkan pengajian dalam peringkat yang lebih tinggi. Sesi konsultasi adalah percuma kepada pelajar yang berminat melanjutkan pengajian ke luar negara dalam bidang yang diminati.

Untuk makluman lanjut boleh hubungi kami ditalian berikut:

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here