Fungsi organ haiwan yang hampir sama dengan manusia

0
124

Tahukah anda?

Walaupun manusia dan haiwan mungkin kelihatan berbeza tapi tahap fisiologi dan anatomi hampir serupa. Haiwan daripada tikus hingga monyet mempunyai organ yang sama (jantung, paru-paru, otak dll) dari segi fungsi dan sistem pernasafan seperti manusia.

Banyak organ haiwan mempunyai fungsi yang hampir sama dengan manusia kerana struktur biologi dan fisiologi yang serupa. Berikut adalah beberapa organ haiwan yang mempunyai fungsi hampir sama dengan manusia:

Jantung

Jantung haiwan seperti mamalia dan burung berfungsi mengepam darah ke seluruh badan, sama seperti jantung manusia. Ia memastikan darah yang kaya dengan oksigen dihantar ke tisu dan organ dan darah yang mengandungi karbon dioksida dibawa kembali ke paru-paru untuk pengoksigenan.

Paru-paru

Paru-paru pada haiwan mamalia dan burung berfungsi untuk pertukaran gas, iaitu menyerap oksigen dari udara dan mengeluarkan karbon dioksida sama seperti paru-paru manusia.

BACA JUGA :   Belajar Sambil Melancong boleh ke?! Apa yang kita akan dapat? Jom baca info dibawah sekarang

Hati

Hati haiwan berfungsi dalam detoksifikasi darah, pengeluaran hempedu dan pengaturan metabolisme seperti hati manusia. Ia membantu memproses nutrien yang diserap dari makanan dan menyaring toksin dan darah.

Buah pinggang

Buah pinggang haiwan berfungsi menapis darah untuk membuang sisa dan mengawal keseimbangan air dan elektrolit dalam badan. Ini sama seperti fungsi buah pinggang manusia.

Perut dan Usus

Sistem pencernaan haiwan seperti mamalia berfungsi dalam pemecahan makanan, penyerapan nutrien dan pembuangan sisa sama seperti sistem pencernaan manusia. Perut menghasilkan asid dan enzim untuk mencerna makanan sementara usus menyerap nutrien ke dalam aliran darah.

Otak dan Sistem Saraf

Otak haiwan bertindak sebagai pusat kawalan untuk badan, mengawal pergerakan, fungsi organ dan tingkah laku sama seperti otak manusia. Sistem saraf menghantar isyarat ke seluruh badan membolehkan tindak balas terhadap rangsangan.

BACA JUGA :   Sambung Belajar Bidang Sains Kesihatan di Indonesia

Kulit

Kulit haiwan melindungi organ dalaman, mengawal suhu badan dan memberikan sensasi sentuhan, mirip dengan fungsi kulit manusia.

Banyak organ haiwan mempunyai fungsi yang hampir serupa dengan manusia kerana keperluan asas biologi yang sama untuk hidup, bernafas, makan dan mengekalkan homeostasis.

Adik-adik lepasan SPM, Diploma, Asasi, Matrikulasi, Stpm dan lain-lain berminat untuk menjadi doktor haiwan? Jika anda terlepas kemasukan tahun ini, universiti dah buka untuk permohonan sesi 2025 tau! Hubungi konsultan Daulah Educonsult untuk konsultasi lanjut.

Daulah Educonsult adalah konsultan pendidikan yang membantu dari segi nasihat, cadangan dan menguruskan penempatan pelajar yang ingin belajar di luar negara.

NAK JADI DOKTOR HAIWAN? HUBUNGI KONSULTAN DAULAH EDUCONSULT SEKARANG

Hubungi kami disini.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here