“Stresslah , kenapa takboleh catch up macam orang lain ni?” , “Pandainya dia dapat result bagus dalam exam”

.

siapa pernah berfikir macam ni? takdapat buat something terus rasa diri tak bagus , terus tertekan dengan prestasi . Please jangan macam ni adik-adik sebab ni antara punca-punca korang punya mental health tak okay . Kita sepanjang hidup perlu ada mental health yang baik supaya kita dapat melakukan sesuatu perkara dengan baik dan yakin.

Kesihatan mental adalah aspek penting yang sering diabaikan dalam kehidupan pelajar. Dalam dunia yang semakin kompetitif dan penuh tekanan ni menjaga kesejahteraan mental adalah kunci untuk mencapai kejayaan akademik dan peribadi.

Berikut adalah beberapa sebab mengapa kesihatan mental sangat penting di kalangan pelajar:

1. Kesan terhadap Prestasi Akademik

Pelajar yang mengalami masalah kesihatan mental seperti kebimbangan dan kemurungan sering menghadapi kesukaran untuk memberi tumpuan dan belajar dengan berkesan. Ini boleh mengakibatkan prestasi akademik yang buruk, menurunkan motivasi, dan akhirnya membawa kepada lebih banyak tekanan.

2. Pembentukan Identiti Diri

Zaman pelajar adalah tempoh penting dalam pembentukan identiti. Kesihatan mental yang baik membolehkan pelajar mengenali diri mereka, membina keyakinan, dan menjalani hubungan yang sihat dengan rakan sebaya. Ini membantu mereka dalam proses pembentukan jati diri yang positif.

BACA JUGA :   Kluster Baru Di Cheras Libatkan 10 Pengawal Keselamatan

3. Pengurusan Stres

Kesihatan mental yang baik membantu pelajar belajar cara menguruskan stres dengan lebih berkesan. Mereka yang mempunyai sokongan mental yang kuat lebih mampu menangani cabaran dan tekanan yang datang dengan tuntutan akademik dan sosial.

4. Hubungan Sosial yang Sihat

Pelajar yang menjaga kesihatan mental mereka cenderung untuk membina hubungan yang lebih baik dengan rakan dan guru. Hubungan sosial yang kuat menyumbang kepada kesejahteraan mental dan memberikan sokongan semasa menghadapi kesukaran

5. Pencegahan Masalah Jangka Panjang

Mengabaikan kesihatan mental semasa zaman pelajar boleh membawa kepada masalah jangka panjang seperti kebimbangan kronik, kemurungan, dan isu-isu kesihatan mental lain yang mungkin berlanjutan hingga dewasa. Dengan memberi perhatian kepada kesihatan mental dari awal, pelajar dapat mencegah masalah ini.

6. Kesedaran dan Pendidikan

Meningkatkan kesedaran tentang kesihatan mental di kalangan pelajar adalah langkah penting. Sekolah dan institusi pendidikan perlu menyediakan program pendidikan dan sumber yang membantu pelajar memahami dan menjaga kesihatan mental mereka.

BACA JUGA :   Daun Bidara: Untuk Menghalau Hantu Dan Menjaga Kesihatan Tubuh

Kalau kita dapat manage mental health kita dengan baik , tak mustahil untuk kita study ke peringkat lebih tinggi macam study dekat oversea hehe. Siapa ada plan nak study oversea? Oversea punya pembelajaran peringkat antarabangsa , lagi lagi course sains kesihatan . Siapa kat sini ada cita-cita nak jadi doktor? dentist? veterinary? pharmasist? you need to watch this video untuk tentukan korang punya karier prospek macam mana.

ANDA BERMINAT NAK SAMBUNG PENGAJIAN PERINGKAT LEBIH TINGGI DI OVERSEA? TAPI TAKTAHU NAK REGISTER DAN LAIN-LAIN? TAKPERLU RISAU , KLIK LINK DIBAWAH UNTUK BERHUBUNG DENGAN KONSULTAN DAULAH EDUCONSULT! 

Konsultasi percuma! Kuota terhad siapa cepat dia dapat!

untuk makluman lanjut boleh hubungi nombor yang tertera dibawah:-

Konsultan Utama: 018-3845685 (Cik zuraini)
Customer Services 1: 018-9624322 
Customer services 2: 011-7018 7322
No pejabat: 03-92851322

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here