Borobudur adalah kuil agama Buddha yang terletak di Desa Boro, Kabupaten Magelang, Jawa Tengah, Indonesia. Candi ini mempunyai keluasan kira-kira 2500 km persegi. Candi Borobudur termasuk dalam 7 keajaiban dunia. Namun tidak dapat dipastikan perkataan ‘borobudur’ ini membawa maksud apa.

Monumen terbesar ini dibina antara tahun 750 dan 850 Masihi oleh pemerintaj Jawa Dinasti Sailendra dan Sanjaya. UNESCO telah mengiktiraf candi ini sebagai Warisan Bidaya Dunia sejak tahun 1991.

Fungsi Candi Borobudur 

  • Dibina sebagai tempat pemujaan penganut agama Buddha satu ketika dulu.
  • Sambutan hari Wesak akan diadakan di candi ini pada setiap tahun.

Namun, fungsinya semakin merosot apabila tersebarnya agama Islam. Tambah memburukkan keadaan, candi ini sempat tenggelam akibat abu daripada gunung berapa. Terdapat 2 gunung berapai yang masih aktif disekitarnya iaitu Gunung Sundoro-Sumbing dan Gunung Merbabu-Merapi.

BACA JUGA :   Peluang Ke Maahad Buuth Melalui Madrasah Daulah Tanpa SPM/STAM
stupa- stupa

Lokasi pembinaan dipilih berdasarkan kepadatan penduduk dan juga kawasan sawah padi yang subur.

Reka Bentuk Candi Borobudur

Struktur monumen Candi Borobudur
  • Candi ini berbentuk gunung 6 segi dan mempunyai 3 tingkat.
  • Terdapat sebuah stupa gergasi di atas puncak candi ini yang dikelilingi dengan 72 patung Buddha. Setiap patung Buddha terletak dalam stupa yang berbentuk loceng yang berlubang-lubang.
  • Monumen ini dilengkapi dengan 2672 arca dan 504 patung Buddha yang merupakan tempat pemujaan terpenting penganutnya di Indonesia dan dunia.
  • Kira-kira 55,000 meter padu batu konkrit digunakan untuk membina candi ini. Ianya mengambil masa selama 75 tahun untuk disiapkan.
  • Terdapat sistem saluran dan perparitan yang baik iaitu dilengkapi dengan 100 muncung untuk aliran air.
ukiran ‘relief’ yang terdapat di dinding candi

Teringin untuk melihat sendiri keajaiban dunia ini. Melancong ke Indonesia sekarang !. Namun jika anda berhajat untuk melanjutkan pengajian ke Indonesia, Daulah Educonsult akan membantu anda dengan komited.

BACA JUGA :   Saint Petersburg Menawarkan Bidang Perniagaan

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk berjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here