Indonesia merupakan salah satu destinasi pelancongan kegemaran pelancong tempatan mahupun asing. Indonesia mempunyai latar belakang sejarah yang agak unik. Seperti yang dapat dilihat dari bangunan bersejarah di Indonesia, terdapat pelbagai jenisnya dengan nilai sejarah yang menakjubkan.

Bangunan bersejarah boleh di takrifkan sebagai bangunan yang mengandungi peristiwa yang berlaku pada masa lampau. Jenis bangunan yang berbeza ini juga mempunyai pelbagai cerita yang menarik untuk didengari.

  1. Candi Prambanan

Candi tersebut merupakan peninggalan kerajaan Hindu di bawh Rakai Pikatan. Terletak di Yogyakarta, Jawa Tengah, Candi Prambanan merupakan candi Hindu terbesar di Indonesia dan simbol zaman kegemilangan kerajaan Hindu. Candi Prambanan mempunyai tiga candi utama dengan ketinggian 47 meter. Dari segi seni bina, Candi Prambanan terdiri daripada tiga bahagian.Pembinaan kuil yang disenaraikan UNESCO ini adalah simbol penyembahan Dewa Shiva.

BACA JUGA :   Daulah Educonsult Tawar Pelajar Sambung Pengajian Di Luar Negara Sesi 2021.
2. Candi Borobudur

Candi Borobudur adalah Tapak Warisan Dunia UNESCO dan kuil tercantik di dunia. Terletak di Magelang, Jawa Tengah, candi ini merupakan candi terbesar di Indonesia. Semasa dinasti Serendra, raja Samaratongga membina kuil ini untuk menghormati Buddha dan menjauhkan manusia daripada hawa nafsu.Candi Borobudur dibina dengan perincian yang menakjubkan supaya semua bahagian teres dapat dilihat dengan jelas. Ini kerana di setiap bahagian dinding terdapat banyak relief dan arca yang menceritakan sejarah kejadian pada masa itu.

3. Kelenteng Sam Poo Kong

Tempat ini merupakan salah satu destinasi yang wajib dikunjungi pelancong apabila ke Semarang. Seni bina dan reka bentuk Cina yang unik membuatkan ia berasa seperti berada di kampung halaman tirai buluh. Kuil Sam Poo Kong dibina untuk mengenang Laksamana Cheng Ho. Beliau merupakan Cina Muslim yang mempelopori tamadun Cina di rantau ini. Dari segi seni bina, Kuil Sam Poo Kong mengamalkan Kota Larangan China. Penduduk tempatan mengenali bangunan bersejarah Bernama Gedung Batu ini. Ia kini digunakan sebagai tempat peringatan dan beribadat.

BACA JUGA :   Putera William Tawar Hadiah Misi Pulih Dunia

Kesimpulannya, Indonesia memiliki banyak bangunan bersejarah yang boleh anda lawati bersama keluarga dan rakan-rakan apabila berkunjung ke sana.

Anda ingin melanjutkan pelajaran ke Ijazah Sarjana Muda dalam bidang sains kesihatan di Indonesia, tetapi tidak tahu bagaimana prosesnya? Daulah Educonsult sedia membantu anda untuk merealisasikan impian sambung belajar anda!

Jika anda inginkan maklumat lanjut, anda boleh hubungi nombor konsultan di bawah:

Pejabat: 03-92851322

Customer Service: https://bit.ly/Konsultan-F

Konsultan utama: 013-2090322 (Tuan Syed)

Konsultan Daulah: https://bit.ly/Konsultan-fatihah 017-6521061 (Cik Fatihah)

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here